CzechTrade: České firmy se hůř dostávají do jižní Ameriky

03.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 3. října (ČTK) - České strojírny se zatím hůř dostávají na jihoamerické trhy. Může za to hlavně velká vzdálenost a tím pádem vysoké náklady na dopravu a také kulturní rozdíly, řekl dnes ČTK na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl. Naopak úspěch slaví strojírenské podniky v sousedních evropských státech, velké možnosti mají také na východoevropských trzích a v Asii.

Třeba ve Vietnamu teď tuzemské podniky uzavřely kontrakty za téměř 70 miliard korun. Energetické strojírny dodávají své zboží často do Ruska, a to po mnohaleté přestávce. I do jižní Ameriky Češi dřív hojně vyváželi strojírenskou produkci, návrat se jim ale zatím tak moc nedaří.

Brazílie je pro české podniky teritorium stále ještě těžko uchopitelné, míní Jukl. "Je to ale jen otázka prvních úspěchů," ujistil. Brazilská kancelář má zatím na celkových úspěších agentury asi dvou až tříprocentní podíl. Třeba Rusko tvoří asi 60 procent. Vývozci podle CzechTade musí pro jihoamerické trhy upravit svoji marketingovou strategii.

CzechTrade má nyní 32 poboček. V Americe má na jih od Spojených států jen pobočky v Mexiku a Brazílii, o dalších teď neuvažuje. Pro agenturu je prioritou Vietnam, kancelář by tam měla fungovat od poloviny listopadu.

CzechTrade se chce podle Jukla zaměřit především na oblasti, kde už má výsledky. Proto například plánuje, že v 19 svých pobočkách vytvoří takzvaná tréninková centra pro začínající vývozce. Firmy by tak mohly mít v začátcích působení v cizí zemi jisté zázemí, popsal mluvčí agentury Aleš Řiháček. V Česku zase odborníci na vývoz chystají takzvané kurzy úspěšného exportéra, kde chtějí zástupcům firem radit s jejich konkrétními exportními projekty.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK