VERZE 2-Nejvyšší soud EU říká, že "Lex VW" je nezákonný

23.10.2007 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

(přidává citaci soudu, reakci německé vlády, komentář firmy Porsche, podrobnosti)...

...

Německý zákon chránící automobilku Volkswagen před převzetím je protiprávní, rozhodl v úterý Evropský soudní dvůr. Jeho verdikt zřejmě ovlivní budoucí vlastnickou strukturu skupiny.

Akcie největší evropské automobilky po rozhodnutí soudu povyskočily, poté se však stáhly a v 11:30 klesaly o 2,6 procenta. Akcie konkurenční firmy Porsche , která drží ve Volkswagenu 31procentní podíl, naopak rostly o 5,3 procenta.

"Ponecháním v platnosti ustanovení zákona VW, která se týkají omezování hlasovacích práv na 20 procent a ukotvení blokující minority na 20 procent... Spolková republika Německo nedostála svým závazkům," uvedl soud v prohlášení.

Verdikt soudu pomůže Evropské komisi v jejím tažení proti takzvaným zlatým akciím či strategickým podílům, které drží vlády členských zemí ve společnostech kotovaných na burzách.

Exekutiva EU napadla německý zákon u soudu s tím, že omezení hlasovacích práv a limit u křesel v dozorčí radě brání volnému pohybu kapitálu v Unii.

Komise se často obrací na soudní dvůr, aby zabránila členským státům používat strategické podíly ve firmách pro maření nabídek na převzetí.

Mluvčí německého ministerstva spravedlnosti uvedl, že německá vláda začne příslušný zákon urychleně měnit, a vyjádřil politování, že "soud nevyslyšel dobré argumenty o ochraně Německa coby obchodní lokality".

Zrušení zákona z roku 1960 otevírá firmě Porsche cestu k upevnění kontroly nad Volkswagenem navýšením současného 31procentního podílu na podíl většinový.

Zákon také stanovil, že německá vláda a spolková země Dolní Sasko, kde VW sídlí, jsou oprávněny jmenovat do dozorčí rady VW každá po dvou členech. Německá spolková vláda už sice akcionářem Volkswagenu není, ale Dolní Sasko je druhým největším investorem.

Mluvčí Porsche rozhodnutí soudu uvítal s tím, že firma zatím nerozhodla, zda zvýší svůj podíl ve Volkswagenu.

[LUCEMBURK/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK