Vicepremiér a ministr životního prostředí Martin Bursík (Strana zelených) již dříve uvedl, že norma stejně jako evropská směrnice předpokládá, že po roce 2010 začnou evropské banky nabízet speciální programy pro ekologické pojištění firem. Pro české podniky zákon počítá s povinností pojistit se do začátku roku 2013, uvedl Bursík poté, co předlohu v září přijal kabinet.
Zákon se zpožděním reaguje na požadavky Evropské komise, která už na jaře poslala Česku a dalším státům kvůli chybějící úpravě o ekologických újmách varování. Ministerští úředníci doufají, že ve chvíli, kdy se normou začala zabývat sněmovna, Brusel proti Česku další kroky nepodnikne.
Evropská směrnice byla schválena jako reakce na velké ekologické katastrofy, mezi něž patřilo například znečištění francouzského pobřeží po havárii tankeru Erika v roce 1999. Původci znečištění mají podle ní platit za nápravu škod. Týká se škod na vodních zdrojích, zvířatech i rostlinách, stejně jako velkého znečištění půdy, které způsobí újmy na lidském zdraví.
Kabinet Mirka Topolánka (ODS) návrh poprvé projednával koncem dubna, ministři zemědělství a průmyslu a obchodu měli ale výhrady k formě pojištění proti riziku škod. Nesouhlasili s návrhem, aby podniky dostaly povinnost proti způsobení škod na životním prostředí se pojistit, nikoli pojištění uzavírat pouze dobrovolně. Podle Bursíka je výsledkem dobrý kompromis.
Pokud parlament schválí zákon v podobě navrhované vládou, povinnost pojistit se proti ekologickým škodám budou mít po roce 2013 všechny podniky s některými výjimkami. Finanční zajištění si nebudou muset pořizovat například ti, kteří prokazatelně nemohou způsobit škodu vyšší než 20 milionů korun, nebo ti, kteří vlastní ekologické certifikace.
Podle směrnice budou za všech okolností platit za škody způsobené svými provozy provozovatelé ekologicky riskantních podniků, například těch vypouštějících do vzduchu a do vody těžké kovy, továrny produkující nebezpečné chemikálie, a také skládky či spalovny. Ostatní firmy mají odpovídat v případě, když znečištění způsobí nedbalostí nebo chybou.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
