Mluvčí Evropské komise prodloužení termínu podle agentury Reuters potvrdil. WTO loni v listopadu s konečnou platností rozhodla, že Evropská unie blokováním dovozů GMO porušuje mezinárodní obchodní pravidla. Postavila se tak na stranu USA, Kanady a Argentiny, které si na politiku EU stěžovaly.
WTO zjistila, že EU praktikovala faktický zákaz dovozu biotechnologicky vyvinutých plodin po šest let od roku 1998, kdy žádné nové plodiny neschvalovala. Toto moratorium bylo podle verdiktu WTO nelegální, protože se neopíralo o vědecké zdůvodnění. WTO navíc konstatovala, že protiprávně postupují i Francie, Německo, Řecko, Itálie, Rakousko a Lucembursko, protože uplatňují vlastní zákazy různých GMO plodin, které přitom již Evropská komise schválila.
Právě kvůli zákazům jednotlivých zemí má Brusel s plněním rozhodnutí WTO potíže. Minulý měsíc se EU neshodla, zda nařídit Rakousku, aby zrušilo zákaz dovozu dvou typů geneticky upravené kukuřice od německé společnosti Bayer a americké Monsanto.
Evropská komise začala schvalovat dovozy jednotlivých modifikovaných plodin po roce 2004. Po rozhodnutí WTO dala najevo, že hodlá při schvalování jednotlivých produktů postupovat vlastním tempem. Co se týče pěstování GMO, EU povoluje zatím jen jeden typ kukuřice, který se na stále větších rozlohách pěstuje v sedmi zemích unie včetně České republiky.
V EU na rozdíl od zbytku světa vládne vůči GMO mezi spotřebiteli pod tlakem kampaní zelených silně podezřívavá nálada. Všechny kompetentní evropské a mezinárodní instituce přitom označují biotechnologické plodiny za bezpečné, protože důkladné testování během posledního desetiletí nenalezlo žádný důkaz jejich závadnosti pro zdraví nebo životní prostředí.



Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
Nákup ojetiny jako rizikový podnik. Každá druhá ojetina ihned potřebuje nečekanou opravu za mnoho tisíc
Na český trh vstoupil další elektromobil, který má ambice nahradit Golf nebo Octavii. EV4 ujede přes 600 km a stojí pod milion
V Evropě se objevil návrh na to, jak od elektromobilistů vybrat peníze, když neplatí daně z paliva. Zdanit se má soukromé nabíjení i ujeté kilometry
