"Máme za sebou kritickou etapu," řekl Sajdí agentuře IRNA. "Mohli bychom elektrárnu spustit do dvou až tří měsíců. Čekáme na konečnou dohodu, která má být uzavřena do měsíce."
Rusko vypravilo první zásilku jaderného paliva pro elektrárnu v Búšehru v neděli. Dodávky budou mít několik etap a potrvají asi dva měsíce. Írán potvrdil přijetí první zásilky, současně ale oznámil, že nezastaví vlastní proces obohacování uranu.
Írán prohlašuje, že elektrárna v Búšehru, na jejíž výstavbě se výrazně podílejí ruští dodavatelé, má výhradně mírové cíle. Západ, především Spojené státy, však Teherán podezřívá, že se snaží i o vojenské využití atomové energie. Tuto kritiku, která v minulých měsících vedla k prudkému ochlazení vztahů mezi Íránem a USA, ovšem zpochybnila nejnovější zpráva amerických tajných služeb, že Teherán svůj vojenský jaderný program zastavil už v roce 2003.
Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že od Teheránu dostalo dodatečná písemná ujištění, že dodané palivo nebude použito pro žádný jiný účel než pro elektrárnu Búšehr. Dodávky paliva navíc podle prohlášení ruské diplomacie vytvářejí kvalitativně nové podmínky a možnosti, aby Írán zastavil svůj vlastní program obohacování uranu, neboť Rusko dokáže uspokojit veškeré jeho potřeby jaderného paliva.
Elektrárna v Búšehru je z 95 procent dokončena, řekl Sajdí. "Reaktor, turbína, generátory a čerpadla byly testovány. Zbývajících pět procent představuje zařízení menšího významu, jako například ventilační systémy," zdůraznil.
Sajdí dnes také zopakoval, že Írán se nevzdá svého záměru vyrábět vlastními silami část potřebného jaderného paliva. Teherán to zdůvodňuje zejména potřebou zásobovat budoucí jadernou elektrárnu o výkonu 360 megawattů, která se podle pondělního oznámení Íránu údajně již staví v provincii Chúzestán. Sajdí ale ve svém dnešním prohlášení dal najevo, že stavba této elektrárny ještě nezačala. "Zvolili jsme za místo stavby elektrárny Darchojen a koncepce elektrárny byla definována," řekl Sajdí.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
