"Je to pozitivní zpráva pro finanční trhy, podpora kurzu koruny," reagoval analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Při takových výsledcích není podle něj důvod nemít za cíl vyrovnaný rozpočet do roku 2010. "Chce to jen vůli k úsporám. Ekonomický růst je pro vládu trumfem v rukávu. Na výsledcích v dalších letech se ukáže, zda máme populisticky, nebo ekonomicky smýšlející vládu," dodal.
"To je velmi dobrá zpráva. Přesto si myslíme, že někteří investoři počítali díky rychlejšímu než očekávanému růstu ekonomiky s ještě nižším deficitem," doplnil analytik Next Finance Vladimír Pikora. Například Polsko prý počítá s deficitem rozpočtu na úrovni 60 až 63 procent původního plánu, což by v případě Česka znamenalo deficit jen v rozmezí 55 až 58 miliard korun. Podobně i Slovensko mělo skutečný deficit jen na úrovni 61 procent plánu. Českých 72 procent tedy není až tak oslnivých, podotkl.
Pikora se obává, že rok 2007 přinesl jen dočasné zlepšení rozpočtu dané pouze překvapivým růstem ekonomiky. Ten by přitom měl v roce 2008 zpomalit. Rozpočet se svezl s ekonomickým růstem, pokladna se plnila hlavně díky historicky nejdynamičtější spotřebě domácností, souhlasil Michl. Jednou z možností úspor je podle něj krotit požadavky ministerstev, které permanentně nadhodnocují odhady potřeby peněz na výdaje.
Za celý loňský rok původně ministerstvo plánovalo schodek 91,3 miliardy Kč, počátkem října ale díky lepší hospodářské situaci odhadlo schodek na 81 miliard korun. Podle metodiky EU ESA 95 byl loňský schodek rozpočtu 40,4 miliardy korun. Odlišná čísla o deficitu jsou způsobena rozdílnou metodikou, jak se vykazují převody z rezervních fondů jednotlivých ministerstev do státního rozpočtu, a naopak.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
