Důvodem potíží je v případě biolihu drahé obilí, které výrazně zvýšilo jeho cenu. Ta je přitom problémem i pro řepkový metylester.
Smlouvy o nákupu biopaliva nyní dokončují dva hlavní výrobci pohonných hmot v Česku Unipetrol a státní Čepro. Obě firmy potvrdily, že kvůli vysokým cenám biolihu se rozhodly nahradit polovinu dodávek ze zahraničí. "Polovinu biolihu nakoupíme v zahraničí, protože je to levnější," řekla MfD mluvčí Unipetrolu Michaela Lagronová. Druhou polovinu bude Unipetrol podle ní nakupovat v Česku, ale především z logistických důvodů, tedy výhodnosti dopravy.
"Máme nabídky z Brazílie, u nichž litr biolihu vychází zhruba na 17 korun. To je o dvě koruny méně než nejlevnější nabídky od nás," řekl MfD generální ředitel Čepra Pavel Švarc. Z Česka bude Čepro nakupovat biolíh pouze od cukrovaru TTD Dobrovice, který ho vyrábí výhodněji z cukrové řepy.
Dodávat Čepru bude zřejmě i průmyslový lihovar Trmice. Ten začal vyrábět teprve loni v listopadu, kdy dostavěl závod za 1,3 miliardy korun. Podle zdrojů z trhu musel lihovar nabídnout například Čepru takovou cenu biolihu, že na ní bude "hodně krvácet". Šéf lihovaru Antonín Vávra řekl MfD, že investiční projekt závodu počítal s úplně jinými podmínkami na trhu.
Některé lihovary se kvůli nekonkurenceschopnosti a ztrátám už rozhodly zatím výrobu uzavřít, nebo odložily závěr lihovar vůbec stavět či modernizovat. "V listopadu jsme s výrobou biolihu skončili. Při těchto cenách obilí není možné vyrábět", cituje MfD majitele firmy Ethanol Energy Otakara Moťku.
Moravský lihovar Kojetín, který připravoval výstavbu jednotky na výrobu biolihu, zase svůj záměr odložil, píše Mladá fronta Dnes.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
