Dráhy chtějí koupit 100 vagonů z Německa za 1,4 mld Kč

21.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 21. ledna (ČTK) - České dráhy chtějí letos koupit a do provozu nasadit 100 osobních vagonů, které jako ojeté koupí zřejmě z Německa za 1,2 miliardy až 1,4 miliardy korun. V ceně je zahrnuta také zamýšlená rekonstrukce vozů. Řekl to mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Vagony by měly jezdit na hlavních trasách z Prahy na Moravu; dostane se údajně také na budějovické a plzeňské rychlíky.

"V podnikatelském plánu je nově zařazen nákup starších vozidel," řekl Kubala a dodal, že dráhy na jaře vypíší na nákup vagonů výběrové řízení. Podle informací ČTK je ale téměř jisté, že vozy přijedou z Německa, kde se vedení drah již delší dobu po vagonech poohlíží. Dodávka z Německa má vyřešit nejpalčivější problém drah v dálkově dopravě, který představuje právě zastaralý vozový park.

"V zásadě je známý přebytek vozů u Deutsche Bahn," připustil Kubala. Německé dráhy totiž starší soupravy vyměňují za vysokorychlostní vlaky ICE a po ojetých vozech DB sahají ostatní evropští dopravci. Asi 300 vagonů koupily například maďarské dráhy, menší počet vozů skončil ve Francii či v Rumunsku.

Zmíněné vozy byly vyrobeny počátkem 90. let a v Česku mají projít rekonstrukcí. Německé vagony mohou jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. V každém kupé je šest plyšových sedaček, což je rozdíl oproti osmi koženkovým sedačkám v klasických vagonech ČD. Z nynějších 2500 klasických rychlíkových vagonů Českých drah je zhruba 1000 starších 30 let, dalších 700 vyjelo z továrny před 20 až 30 lety.

Jedny z nejstarších rychlíkových vagonů posílají nyní dráhy z Prahy do Českých Budějovic. Škála závad je široká. Cestující zde například často trápí teplotní extrémy. Buď je v kupé přílišné horko a topení nejde regulovat, nebo naopak topení nefunguje vůbec. Výjimkou nejsou ani netěsná okna či nepoužitelné toalety. Nepolepší si ani pasažér, který zvolí první třídu.

Na této trase se nyní buduje nový železniční koridor, který by měl přinést zlepšení kultury cestování. České dráhy údajně nebudou čekat na dokončení stavby a repasované vagony do Budějovic pošlou ještě letos. Podobné je to s rychlíky z Prahy do Plzně. Nové vagony ale dráhy nasadí především na šestici expresů, které pendlují mezi Prahou a Brnem, a také na spoje napříč Moravou.

Nových souprav se dočkají cestující také ve velkých městech a v regionální dopravě, kterou financují kraje. Letos hodlají dráhy koupit osm příměstských jednotek CityElefant, které postupně nahrazují až 40 let staré pantografy. Nyní mají dráhy 34 nových elefantů; jedna souprava vyjde zhruba na 200 milionů korun.

Na místních tratích má podle plánu přibýt 29 nových jednotek Regionova, které vznikají přestavbou starých motoráčků řady 810. Dvouvozová Regionova stojí 21 milionů korun, třívozová 37 milionů. "Modernizace starých vozů je na 50 procentech nákladů na nové vozy," vysvětlil Kubala, proč dráhy zatím nepřistoupily k nákupu zcela nových motorových vlaků.

Dodal, že je třeba v podobných projektech pokračovat minimálně dalších deset let. Vnitřní dluh na vozovém parku osobní dopravy ČD je údajně asi 90 miliard korun do roku 2020. "Těch vagonů, které my potřebujeme není 100, ale bohužel asi 2500," řekl Kubala. Dráhy jsou schopné investovat do obnovy parku v následujících 12 letech 30 miliard, další peníze přijdou z programů na obnovu vozidel. Stále však chybí zhruba 40 miliard, uzavřel Kubala.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK