AOP: Nejsme jako finanční poradci!

11.02.2008 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


"Naše poradenství nelze rozhodně přirovnávat k činnosti finančních poradců. Nebudeme lidem např. radit, jak a kde vhodně investovat. Naše pomoc se bude spíše týkat posuzování úvěrových smluv, sestavování rodinných rozpočtů, či komunikování s věřiteli," vysvětluje ředitel projektu Dluhové poradenství, Hynek Kalvoda.

Dobrý den pane řediteli, zkuste nám na začátek našeho rozhovoru ve stručnosti představit oč se v projektu Dluhové poradenství proti dluhové pasti jedná. Název může mnohé napovědět, na druhou stranu v sobě může skrývat opravdu široké spektrum různých aktivit.

Projekt je zaměřen na rozvoj služeb našich občanských poraden sdružených v Asociaci občanských poraden v oblastech souvisejících s problematikou osobních či rodinných financí, dluhů. Projekt je tedy zaměřen na  poskytování poradenství v tématech souvisejících s finanční gramotností, dluhovou problematikou. Pro to, aby naši poradci byli schopni takové poradenství poskytovat co nejlépe, je potřeba, aby získali další zkušenosti a dovednosti při školeních k problematice insolventního zákona, exekucí, komunikace exekutorů, smluvních vztahů, metodiky výpočtu RPSN, sestavování osobních a rodinných rozpočtů a dalších školeních dle jejich potřeb. Aktivity projektu plánujeme doplnit semináři pro veřejnost, které budou zaměřené na témata související s různými úvěrovými smluv a dalšími smlouvami, na základě kterých si lidé půjčují, problematiku osobních a rodinných rozpočtů atd.

Asociace občanských poraden (AOP) měla nový projekt, Dluhové poradenství proti dluhové pasti pro veřejnost, zahájit již během prosince loňského roku. Došlo k zahájení podle plánu?

Ano, došlo. Jelikož jde o projekt rozsáhlý, nyní jsme ve fázi přípravných a organizačních prací na metodice dluhového poradenství (která bude jedním z pilířů pro práci poradců), školení pro poradce v oblastech dluhové a finanční problematiky dle jejich potřeb.

Přes to, že jde o nový program, dluhové poradenství poskytuje AOP v určité podobě už od roku 2005. V čem se váš nový projekt liší od vaší předchozí aktivity?

Dluhové poradenství v omezené míře bylo pilotně nabízeno pouze ve dvou občanských poradnách. Po skončení projektu neměly tyto poradny již personální kapacitu zabývat se do hloubky dluhovou problematikou Nyní jde jednak o rozšíření poradenství ve finanční a dluhové problematice do 14 poraden, poradci budou mít vyčleněnou kapacitu radit v tématech souvisejících s dluhy, problémy s osobními či rodinnými financemi. Zároveň je projekt koncipován šířeji na problematiku finanční gramotnost (v červnu 2007 skončený projekt se zabýval dluhovou tématikou). Budeme se zároveň snažit vzdělávat občanské poradce tak, aby se zvyšovaly jejich znalosti a dovednosti v této oblasti a poradci mohli v této oblasti nabízet klientům co nejkvalitnější a nejobsáhlejší služby.

V návaznosti na předchozí otázku – nové poradenství by mělo mít za sebou v tuto chvíli necelé dva měsíce činnosti. Jaký je dosavadní zájem klientů? Kolik žádostí o pomoc evidujete?

Jak jsem říkal, nyní jsme v přípravné fázi projektu: dolaďujeme metodiku dluhového poradenství, připravujeme některé aktivity pro propagaci projektu, školení pro poradce k prohloubení jejich dovedností.

Projekt dluhového poradenství jste rozjeli v těsném partnerství s ČSOB a pod záštitou Magistrátu hlavního města Prahy? Jaké jsou role těchto partnerů?

Projekt finančně podporuje také Poštovní spořitelna. Nyní zahrnujeme do projektu dalšího partnera Ministerstvo spravedlnosti. Do projektu chceme zahrnout také další partnery ze ziskového i veřejného sektoru.

Jejich role by měla být buď ve finanční podpoře projektu orientovaného na problematiku finanční gramotnosti nebo v metodické podpoře a ve spolupráci na propagaci tohoto projektu. Samozřejmě se může jednat o kombinovanou spolupráci v oblastech výše uvedených. V případě Magistrátu hl.m. Prahy jednáme o konkrétní podobě podpory.

Proč vlastně spolupracujete zrovna s ČSOB? Vždyť na bankovním poli je spousta jiných hráčů… Vybrali jste ČSOB vy, nebo šlo primárně o její iniciativu?

ČSOB je solidní banka, která je také jednou z prestižních firem v ČR a má program sociální odpovědnosti firem, do kterého náš projekt vhodně zapadá. Měli jsme různá jednání také s dalšími bankami, ale na spolupráci jsme se dohodli právě s ČSOB a Poštovní spořitelnou. Šlo primárně o naší iniciativu.

Uvádíte, že klíčová bude nezávislost poradců. Vzhledem, že se ale jedná pouze o poradce ČSOB a Poštovní spořitelny, může se na první pohled zdát, že právě nezávislost bude ohrožena…

Poradci v našich občanských poradnách jsou zaměstnanci samostatných právních subjektů – členských občanských poraden AOP. Nejedná se tedy o poradce obou bank či zaměstnance bank. Experti obou bank budou v projektu nápomocní při některých školeních pořádaných pro naše občanské poradce.

Počítáte do budoucna s ČSOB jako výhradním partnerem, nebo je možné, že postupně budou vašim klientům radit třeba i poradci Komerční banky, Raiffeisenbank, GE Money Bank…?

Otázka je vzhledem k předchozí odpovědi irelevantní. V našich poradnách nebudou v rolích běžných poradců zaměstnanci ČSOB a Poštovní spořitelny.

V rámci programu budou v období tří let poradci v občanských poradnách v České republice široké veřejnosti radit, jak se lépe rozhodovat v otázce osobních financí. Dalo by se toto poradenství přirovnat k službám komerčních finančních poradců?

Určitě ně. Nebudeme lidem např. radit, jak a kde vhodně investovat. Naše poradenství se bude týkat např. posuzování podmínek ve smlouvě o úvěru, dalších smlouvách, ze kterých vyplývá finanční plnění nebo jsou např. svázány v případě jejich neplnění s finančními sankcemi. Pokud to bude potřeba, budou potřebným poradci pomáhat lidem sestavovat osobní a rodinné rozpočty pro lepší kontrolu osobních financí. Dále budou v případě potřeby lidem pomáhat v komunikaci s věřiteli našich klientů – tato aktivita zahrnuje např. předávání vzorů kontaktních dopisů s věřiteli. Prostřednictvím propagačních aktivit chceme na lidi apelovat, aby v případě jakýchkoli osobních problémů s financemi, splácením půjčky, úvěru, chodili v případě, že si nedokáží pomoci sami, se svými problémy hned, jak se objeví do občanských poraden a zejména těch zapojených do projektu.

Toto poradenství je předpokládám bezplatné, nebo je tomu jinak?

Ano, poradenství je bezplatné.

Kolik poradců máte v současnosti k dispozici?

Ve všech členských poradnách máme kolem 150 poradců. Ve 14 poradnách, které jsou zapojeny v prvním roce projektu aktivně, pracuje přibližně 35 poradců.

Jak vlastně vaše poradenství probíhá? Co mohou klienti čekat (jaký druh pomoci) a s čím naopak počítat již nemají?

Klient přijde do poradny, poradce se snaží pomoci klientovi probrat jeho situaci, dále s klientem provede rozbor jeho komplexní situace a v poslední fázi poradce klientovi nabízí možnosti řešení jeho problémů. V našich poradnách mohou lidé očekávat informace a rady, dále v odůvodněných situacích pomoc s vytvořením podání nebo např. dopisů ve věcech, které řeší. V případě, že tématicky nespadá dotaz či problém, se kterým klient přichází do oblastí či spektra pomoci, ve kterém se pohybují občanské poradny, je předán či odkázán na jinou vhodnou službu.

Předlužení lidé mají od nového roku novou možnost, jak se se svými dluhy vypořádat. Mám na mysli Osobní bankrot. Pomáhají vaši poradci lidem s poradenstvím i v této oblasti?

Ano, i v této oblasti naši poradci poskytují poradenství. K oblasti insolventního zákona však budou ještě naši poradci koncem února jednou školeni.

Projekt Dluhového poradenství by měl mít celorepublikové pokrytí. Na kolika místech se na vás v současnosti mohou lidé obrátit? Plánujete tento stav nějak změnit?

Na 14 místech, počet míst plánujeme rozšířit v roce 2009  na dohromady nejméně 20 občanských poraden.

 

Děkuji za rozhovor,
Tomáš Skolek, Finance.cz

 

Hynek Kalvoda

Hynek Kalvoda vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, obor sociální práce. V letech 2000 až 2002 pracoval jako  asistent na chráněném komunitním bydlení BONA pro dlouhodobě duševně nemocné klienty. Odtud už jeho cesta vedla do funkce ředitele Asociace občanských poraden (AOP). Vedle práce pro AOP byl členem mnoha komisí, namátkou v letech 2006 a 2007 Členem monitorovací a hodnotící skupiny MPSV pro projekt zaměřený na kvalitu v sociálních službách, nebo v roce 2007 členem expertní komise MPSV pro druhové standardy, či Rady vlády pro lidská práva.

Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ