Průměrná obsazenost letadel se loni vyšplhala na rekordních 77 procent. V roce 2006 byla obsazenost letadel o jeden procentní bod nižší. Trend růstu obsazenosti však letos zřejmě skončí, protože poptávka by měla stoupnout o pět procent, celková kapacita přepravy však až o 5,2 procenta.
Mezinárodní přeprava nákladů loni stoupla o 4,3 procenta po zvýšení o 4,6 procenta v předchozím roce. Růst nákladní přepravy je také mnohem nižší ve srovnání s předchozími lety, kdy se zvyšoval o sedm až osm procent ročně. Podle asociace by růst přepravy nákladů měl pokračovat v poklesu i v prvním pololetí letošního roku, v druhé části však opět oživí. Za celý rok by tak měla být přeprava nákladů vyšší o čtyři až 4,5 procenta.
Generální ředitel IATA Giovanní Bisignani dodal, že i přes zpomalení růstu nákladní přepravy patřil loňský rok k nejlepším za poslední roky. Aerolinie by podle něj za celý loňský rok mohly hospodařit se ziskem 5,6 miliardy dolarů (99,2 miliardy Kč), což by byl první zisk od roku 2000. Letošní rok však nevypadá tak růžově, protože ceny ropy jsou vysoké a zvyšují se obavy z vlivu úvěrové krize v USA na ekonomiku dalších zemí, včetně Evropy. Slabší ekonomický růst by postihl i poptávku po letecké přepravě, dodal Bisignani.
Nejvyšší byla poptávka po osobní letecké přepravě v oblasti Blízkého východu, kde stoupla o 18,1 procenta. K růstu přispívá vysoký ekonomický růst zemí v regionu, které většinou těží z vývozu ropy, zvyšuje se kapacita přepravy a přibývají nové trasy.
V Latinské Americe poptávka stoupla o 8,4 procenta, hlavně za pomoci restrukturalizace, ke které donutil aerolinie předloňský pokles poptávky o 2,4 procenta. Africké letecké společnosti zvýšily přepravu o osm procent díky silnému ekonomickému růstu a úspěšné liberalizaci některých trhů. V oblasti Asie a Tichomoří přeprava osob stoupla o 7,3 procenta. Nejvíce k tomu přispěly Čína a Indie.
Evropské aerolinie zažily zvýšení poptávky o 5,3 procenta, hlavně díky rozšíření dálkových letů do Asie a na Blízký východ. V Severní Americe poptávka stoupla o 5,5 procenta.
Aerolinie na Blízkém východě zaznamenaly také největší nárůst nákladní přepravy, a to o 10,1 procenta. V oblasti Asie a Tichomoří nákladní přeprava stoupla o 6,5 procenta. Aerolinie v tomto regionu se na celkové mezinárodní přepravě nákladů podílejí 45 procenty.
IATA zastupuje 280 leteckých společností, které se na celkové mezinárodní letecké přepravě podílejí 95 procenty. Do svých statistik nezahrnuje vnitrostátní přepravu.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
