Český trh loni zaplavilo bezmála 60 mil. levných filmových DVD

12.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. února (ČTK) - Český trh loni zaplavilo rekordních bezmála 60 milionů levných filmových DVD, která se prodávají jako přílohy novin a časopisů. Odborníci odhadují, že distributoři za tato DVD utržili zhruba 873 milionů korun, což je o 200 milionů korun více, než kolik získali v Česku a na Slovensku z prodeje prémiových filmových titulů na DVD. Uvedl to na tiskové konferenci Pavel Borowiec ze sdružení DVD Group.cz.

Ještě v roce 2006 distributoři za dva miliony levných filmových DVD, jejichž cena se pohybuje v desítkách korun, utržili necelých 100 milionů korun. Levná DVD navzdory rostoucí popularitě prý zatím nesnížila prodej dražších prémiových filmových DVD, podle expertů ale ohrožují budoucnost videopůjčoven.

Borowiec řekl, že jako příloha deníků bylo loni v Česku distribuováno 59,4 milionu levných DVD, na kterých vyšlo 260 filmových titulů. Tržby z těchto DVD podle Borowiece nahradily distributorům propad příjmů z videokazet, které se v Česku přestaly prodávat, a ztráty z digitálního pirátství. Mezi nejprodávanější DVD nabízené jako příloha novin loni patřily české filmy Ať žijí duchové, Pelíšky, S tebou mně baví svět a Vesničko má středisková.

Češi ale loni i přes záplavu levných DVD nakoupili rekordní množství prémiových filmových DVD. Podle údajů sdružení loni v Česku vzrostl prodej videa na DVD meziročně o 13 procent na 2,464 milionu disků. "Vývoj trhu v roce 2007 v prodejnách a novinových stáncích ukazuje, že prodej DVD video za minimální cenu nemá zatím vliv na zájem o nové prémiové tituly DVD video v obchodech. Příbaly jsou konkurencí televizních stanic, ne DVD," podotkl Borowiec. Levná DVD ovšem mají nepříznivý dopad na videopůjčovny, protože jejich cena je zhruba stejná jako půjčovné, dodal.

Za pravdu mu dávají statistiky. Na loňském zvýšení prodeje mají vliv pouze dodávky filmových DVD do obchodní sítě, které v Česku meziročně vzrostly o 15 procent. Naopak o deset procent se snížil prodej filmových DVD do videopůjčoven. Borowiec míní, že počet videopůjčoven se i kvůli levným DVD bude v budoucnu snižovat, což se projeví v dalším poklesu těchto tržeb z prodeje DVD. "Půjčovny jsou pod velmi silným konkurenčním tlakem. Vydrží ty videopůjčovny, které se více soustředí na filmové novinky a svým zákazníkům nabídnout i různé služby," dodal.

Počet distribuovaných levných DVD podle Borowiece vzrostl zejména v druhé polovině loňského roku a letos se jich na český trh opět dostane několik desítek milionů. "Příbaly jsou momentální móda. Jejich distribuce šla loni během čtyř měsíců prudce nahoru a v budoucnu může procházet různými turbulencemi. Pro distributory stále zůstává jistotou uvádění premiér," podotkl Borowiec.

Borowiec upozornil na to, že u levných DVD nabízených jako příloha novin je vysoký podíl neprodaných nosičů. "V průměru se remitenda podle mého odhadu pohybuje kolem 22 až 23 procent," uvedl. Počet filmů, které lze se ziskem vydat na levném DVD, je proto podle něj omezený.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK