Studie:Klienti pojišťoven mění chování,budou víc měnit pojišťovny

12.02.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. února (ČTK) - Hlavním trendem v pojišťovnictví je změna chování zákazníků. Zatímco dosud charakterizovala průměrného klienta pojišťovny setrvačnost, spokojenost a neochota měnit pojišťovnu, v budoucnosti lze čekat rostoucí zájem klientů o aktivní vyhledávání optimálních produktů a ochotu změnit poskytovatele pojistných služeb. Vyplývá to ze studie World Insurance Report 2008, kterou zpracovaly poradenská firma Capgemini a Evropská asociace pro finanční řízení a marketing.

Zákazník vyspělého pojišťovacího trhu má podle výsledků studie v průměru 5,2 pojistky, 1,5 životní pojistky a 3,7 neživotní pojistky. Průměrná doba životnosti pojistky činí 9,2 roku. "Pokud se bude ČR i nadále přibližovat vyspělým trhům, lze v příštích letech očekávat významný růst tuzemského pojistného trhu," doplnil generální ředitel společnosti Capgemini pro ČR Patrik Horný.

Podle statistik České asociace pojišťoven evidovaly tuzemské pojišťovny ke konci roku 2007 více než 10,4 milionu životních pojistek a 15,5 milionu neživotních pojistek.

V důsledku vyšší konkurence, snadného přístupu k informacím a ke srovnání produktů i jejich většího výběru neustále narůstá ochota zákazníků změnit pojišťovnu. Studie odhaluje, že nárůst počtu změněných smluv již na mnoha vyspělých trzích odstartoval. Větší množství změn poskytovatele pojistných produktů je patrné zejména ve Velké Británii, kde má průměrný zákazník jedno pojištění automobilu pouze tři roky a pojišťění domácnosti a majetku pouhých pět let. Podobné trendy se prý zřejmě dříve či později projeví také na ostatních evropských trzích.

Zatímco pro některé pojišťovny je klesající loajalita a setrvačnost klientů hrozbou, pro jiné představuje příležitost pro masivní akvizici nových klientů. "Vítězi na lokálních trzích se stanou pojišťovny, které pochopí změny na trhu, včas zachytí jejich nástup a s pomocí moderních technologií dokážou vrtkavé zákazníky efektivně oslovit a obsloužit," míní Horný.

Čím dál větší roli v distribuci pojištění hraje stejně jako v ostatních odvětvích ekonomiky internet. Přibližně 28 procent dotázaných zákazníků ve zkoumaných zemích uvedlo, že mají v úmyslu uzavřít své životní pojištění během následujících tří let on-line přes internet. Neživotní pojištění chce touto cestou pořídit 34 procent dotázaných klientů. Vzestup zájmu a ochoty uzavřít pojištění on-line tak ohrožuje některé zavedené distribuční modely.

Rostoucí požadavky klientů a jejich specifické potřeby také nutí pojišťovny volit cestu ke specializaci na straně distribučních sítí. Pojišťovny musí stále častěji používat více distribučních kanálů, aby mohly své zákazníky lépe oslovit a rozlišovat. Stále častěji již pojišťovny nevystačí pouze s demografickou segmentací (pohlaví, věk, vzdělání). Musí vědět o zákazníkovi řádově více informací, aby mohly lépe uspokojit jeho potřeby a očekávání a zvýšit tak svůj podíl na jeho výdajích na pojištění.

Capgemini, která patří mezi přední světové společností v oblasti poradenství, technologií a outsourcingu, pomáhá svým klientům při transformaci a rozvoji pomocí technologií. Studii World Insurance Report 2008 připravila na základě detailních rozhovorů s více než 11.000 zákazníky a výkonnými manažery pojišťoven ve 13 zemích, které reprezentují nejvyspělejší pojišťovací trhy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK