Zájem o daňovou optimalizaci by měl pokračovat i nadále, uvedla členka představenstva Čekie Petra Doležalová. "Náklady na založení společnosti v daňovém ráji (v závislosti na konkrétní destinaci) se pohybují již od 1000 amerických dolarů, zhruba stejně se platí za roční provoz takové firmy. Využívat firem v daňových rájích za účelem snížení daní se podnikatelům vyplatí již od několika milionových zisků. Podnikatel na sebe ale bere riziko problémů s finančním úřadem," uvedla.
Nečastěji jsou české firmy podle statistiky Čekie kontrolovány subjekty se sídlem v Nizozemsku, USA a Lucembursku, a to i přesto, že Spojené státy nejsou podle Doležalové považovány za klasický daňový ráj. Nicméně za splnění určitých podmínek, k nimž patří například to, že firma nesmí být spoluvlastněna či vlastněna Američanem, tak fungují, podotkla.
Největší zájem ale byl loni o přesun sídla na Gibraltar, kde statistika Čekie uvádí růst o více než 76 procent. Další destinací, považovanou za daňový ráj, o niž byl značný zájem (růst o 68 procent) bylo Belize, na třetím místě žebříčku se umístily Seychely s růstem o 60 procent.
Zájem o legální přesun sídel tuzemských společností do daňově výhodnějších zemí potvrdila také nedávná anketa ČTK mezi poradenskými firmami a ekonomy. Důvodem podle nich nejsou jen nižší daně, ale i lepší podnikatelské prostředí. "I když jsme za posledních pět let výrazně snížili korporátní daně, vůle podniků zvažovat přesun sídla do daňového ráje se zvýšila. Stačí vám k tomu jen malý tým právníků a obvykle jeden advokát na místě," řekl ČTK například analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Daněmi se podle něj nedá konkurovat, taková strategie by zlomila státní rozpočet. Je třeba se zaměřit na zlepšení institucionálního prostředí a kompletní přepsání daňových zákonů směrem k větší jednoduchosti a motivaci, dodal.
Přesun zisku do zahraničí však není jednoduchou záležitostí, upozornil Zenon Folwarczny z poradenské firmy PricewaterhouseCoopers. Tento proces se podle něj často bagatelizuje a je viděn příliš jednoduše. V rámci transakcí uvnitř skupiny společností by prý ziskovost měla být odvozena od rizik, které každá ze společností nese.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
