O tom, kdo místo nakonec získá, sice ministři financí EU nerozhodují, ale jejich případná společná podpora je klíčová. Británie, Německo, Francie a Itálie totiž v EBRD mají po 8,5 procenta podílu. Největší akcionář, kterým jsou Američané, sice údajně podporuje Tůmu, ale s desetinovým podílem jeho šance na zvolení příliš nerostou.
I tak se o Tůmovi v Bruselu hovoří jako o nejvážnějším kandidátovi právě po Mirowovi. V jeho prospěch hovoří především to, že během druhé poloviny roku 1998 zastával funkci jednoho z výkonných ředitelů EBRD. V představenstvu kromě Česka zastupoval také Slovensko, Maďarsko a Chorvatsko.
V Evropské unii je navíc respektovanou osobou. V letech 1993 až 1995 byl poradcem ministra průmyslu a obchodu a od roku 1995 působil jako hlavní ekonom Patria Finance. Viceguvernérem ČNB byl Tůma jmenován 13. února 1999 a 1. prosince 2000 pak guvernérem ČNB. V únoru 2005 byl prezidentem republiky potvrzen ve funkci guvernéra na další šestileté funkční období.
Prezidenta by akcionáři EBRD měli volit na květnovém zasedání banky v Kyjevě. Jeden z kandidátů vystřídá Francouze Jeana Lemierra, jemuž končí druhé čtyřleté funkční období letos v červenci.
EBRD je mezinárodní finanční organizací určenou na pomoc transformujícím se zemím střední a východní Evropy a státům bývalého Sovětského svazu při jejich přechodu na tržní ekonomiku. Finanční operace uskutečňuje ve 29 zemích. Byla založena v roce 1990 a jejím sídlem je Londýn. Banka postupně přesouvá aktivity ze zemí střední Evropy hlavně na Balkán, Kavkaz, do Ruska, střední Asie a Mongolska.
Česká republika se stala loni v říjnu první zemí ze střední Evropy, která přestala využívat programů banky. Česko tak již od ní nepřijímá úvěry, naopak je zemí, která pomoc poskytuje.
EBRD v České republice spolufinancovala řadu projektů. Celková hodnota projektů, které v zemi od roku 1992 do roku 2006 podpořila, činila více než 4,7 miliardy eur (podle současného kurzu zhruba 117 miliard korun).



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
