Obchodníci: V Česku roste prodej ekologických tašek

14.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. března (ČTK) - Stále více Čechů si podle obchodníků odnáší domů nákupy v ekologických taškách, které jsou určeny pro vícenásobné použití a při jejichž výrobě jsou používány materiály nezatěžujících životní prostředí. V některých obchodních řetězcích již prodej nových recyklovatelných tašek předčil spotřebu klasických igelitek. Řekli to zástupci řetězců.

Například hypermarkety Interspar loni v září zahájily prodej tašek vyrobených z bramborového škrobu a do poloviny letošního ledna jich lidé koupili několik stovek tisíc. Zájem o tyto ekologické tašky byl podle generálního ředitele společnosti SPAR Česká obchodní společnost Martina Hrušky téměř dvakrát vyšší než o klasické igelitové tašky.

"Vysoké prodeje biotašek v prvních čtyřech měsících jsou jednoznačně nad naše očekávání," sdělil Hruška. Dodal, že nyní budou ekologické tašky nabízet i supermarkety Spar. Taška z bramborového škrobu stojí v hypermarketech Interspar devět korun, papírová taška přijde na osm korun a velká plastová taška stojí šest korun. Za malou igelitovou tašku lidé zaplatí korunu.

Prodej jutových a recyklovatelných igelitových tašek si pochvaluje také společnost Tesco Stores ČR. "Jutovou tašku, jejíž prodejní cena činí 40 korun a lze ji používat opakovaně, jsme našim zákazníkům představili v srpnu loňského roku, a od té doby se jich prodalo více než 105.000 kusů," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Dodala, že letos v únoru pak Tesco zahájilo prodej plastové tašky, kterou lze recyklovat. "Tato taška je v prodeji za 5,9 koruny a dosud se jí prodalo 51.000 kusů," dodala Matoušková.

Pomocí ekologických tašek se obchodní řetězce snaží snížit i spotřebu jednorázových igelitek. Obchodníci v Česku ročně rozdají či prodají desítky milionů igelitových tašek; náklady na jejich výrobu se přitom kvůli rostoucím cenám ropy zvyšují a u některých obchodníků dosahují i několik desítek milionů korun ročně. Kvůli tomu již řada obchodních řetězců přestala igelitové tašky dávat k nákupům zdarma.

Například Interspar zrušil bezplatné jednorázové igelitové tašky již předloni. "Jednorázové igelitové nákupní tašky, kterých jsme ročně rozdali zhruba 28 milionů, jsou velkou zátěží pro životní prostředí. Proto jsme se rozhodli od předloňského listopadu tyto tašky zpoplatnit," uvedli již dříve zástupci Intersparu.

Zdarma nyní jednorázové igelitové tašky poskytují například obchodní řetězce Tesco, Globus či Hypernova. Supermarkety Delvita loni v létě po převzetí obchodním řetězcem Billa přestaly igelitové tašky rozdávat a nabízejí pouze placené tašky.

Ministr životního prostředí Martin Bursík chce i zbylé obchodní řetězce donutit, aby skončily s rozdáváním igelitových tašek k nákupu zdarma, protože zbytečně zatěžují životní prostředí. "Máme dvě varianty. Dohodnout se s řetězci, aby je stáhly z nabídky, nebo jít tvrdší cestou uvalení poplatku. Preferujeme dohodu," uvedl již dříve Bursík. Obchodní řetězce, které nyní bezplatné igelitky nabízejí, ale zatím o zrušení této služby neuvažují.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK