ČD už nebudou provozovat celostátní a regionální tratě, tato povinnost připadne Správě železniční dopravní cesty, která s dopravci bude uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard korun a asi 11.000 zaměstnanců.
Sněmovna dnes také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice.
Poslanci zároveň rozhodli, že pokud budou ČD podnikat v něčem jiném, než je osobní železniční doprava, musí o tom účtovat odděleně a nesmí peníze z veřejných rozpočtů převádět na jiné činnosti. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.
Sněmovna ale nepřijala doprovodné usnesení, kterým vyzývá vládu, aby nejpozději do 30. června příštího roku převedla potřebný majetek pro provozování dráhy na SŽDC, a to včetně nádražních budov, pozemků pod kolejemi a telekomunikačních zařízení.
Norma nyní zamíří do Senátu, pokud ji podpoří i horní komora, dostane ji k podpisu prezident.



Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
