Zatímco celkový počet prasat loni klesl meziročně o zhruba tři procenta, stavy prasnic se podle údajů AK snížily téměř o třetinu a od loňského října se jejich počty meziměsíčně snižují už o více než 10.000 kusů. Veleba proto míní, že letos bude na tuzemském trhu menší nabídka vepřového než poptávka, což bude mít za následek růst cen. "Můj osobní odhad je, že spotřebitelská cena vepřového masa se zvýší až o 20 procent," řekl.
Tuzemští chovatelé ruší podle něj celé chovy prasat. Důvodem je propad farmářských cen, které loni klesly o 7,6 procenta, a naopak nárůst cen vstupů, zejména krmných směsí, v důsledku vyšších cen obilí. Chovatel, který prodává prase, na něm při nynějších cenách podle Veleby ztratí zhruba tisíc korun.
Veleba upozornil, že pokud se tento trend nezastaví, do roka bude tuzemská produkce vepřového pokrývat jen polovinu spotřeby. Ještě v roce 2002 byla ČR ve výrobě vepřového soběstačná, od té doby podíl domácích chovů klesá. Průměrný Čech zkonzumuje ročně 41 kilogramů vepřového masa.
Jediným východiskem pro zlepšení situace chovatelů prasat je podle Veleby větší spotřeba domácího vepřového masa. "Loni se dovezlo do ČR 130.000 tun vepřového za 6,7 miliardy korun. Před vstupem do EU v roce 2004 jsme dovezli vepřové za 1,3 miliardy," uvedl.
Ministr zemědělství Petr Gandalovič již dříve řekl, že se ministerstvo bude snažit producentům vepřového pomoci. "V letošním roce jsme chovatele prasat zvýhodnili v programu rozvoje venkova, to znamená při čerpání peněz z evropských fondů. Navýšení se může pohybovat v řádu desítek milionů korun. Bude záležet na tom, na jaké projekty budou dotace žádat. Pokud ale požádají, budou bodově zvýhodněni," uvedl Gandalovič.



Babiš vs. auta: Nový český premiér adoroval elektromobily, pak z osmiválcového SUV za pět milionů sliboval zrušení zákazu spalovacích motorů
Test Cupra Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive (2025): Jede jak z praku, kreslí na silnici a elektrifikaci odmítá
Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
