Všechny tři společnosti patří mezi největší producenty cementu na světě a dominují venezuelskému cementárenskému průmyslu. Po znárodnění zůstane v soukromých rukách pouze několik malých, domácích společností.
Chávez informoval o plánu znárodnění již minulý týden. Ministr ropného průmyslu Rafael Ramírez doplnil detaily plánu po setkání se zástupci společností. Zahraniční společnosti zatím nepotvrdily, zda přijmou podmínky a zůstanou minoritními partnery v projektech, nebo budou požadovat odškodné.
Prezident se v poslední době dostal pod palbu kritiky ze strany svých fanoušků, protože se mu nedaří dostatečně rychle stavět nové levné domy. Znárodnění producentů cementu podle něj pomůže výstavbu urychlit a uspokojit vysokou poptávku. Chávez obvinil zahraniční cementárny, že omezují prodej na domácím trhu, a naopak cement vyváží, aby tak maximalizovaly své zisky.
V loňském roce Chávez přistoupil ke znárodnění energetického průmyslu. Čtyři ropné společnosti přijaly návrh vlády a ponechaly si minoritní podíl ve svých operacích podél řeky Orinoco. Exxon Mobil a ConocoPhilips však s návrhem nesouhlasily a požadují odškodné prostřednictvím mezinárodní arbitráže.
Mexiku se nelíbí plány na převzetí majetku Cemexu. Firma by sice ztrátou majetku ve Venezuele neměla utrpět příliš velké škody, protože venezuelské operace se na celkovém hrubém provozním zisku skupiny loni podílely pouze čtyřmi procenty. Venezuela je však růstovým trhem a Cemex Venezuela je největším místním producentem cementu s roční kapacitou 4,6 milionu tun. Kapacita firmy Lafarge v zemi činí 1,5 milionu tun ročně a Holcimu 2,2 milionu tun.
Chávez ještě před svým prvním zvolením do funkce v roce 1998 přislíbil, že zvrátí privatizaci uskutečněnou předchozími vládami. Jako další možné cíle znárodnění označil banky a ocelárny, napsaly agentury AP a Reuters.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
