"Vláda dala svolení ministerstvu dopravy, aby tento návrh předložilo paní Havránkové," řekl Topolánek. Kabinet měl přitom dnes na stole dva návrhy. První počítal s výměnou deseti hektarů pro stavbu dálnice za 247 hektarů zemědělské půdy na jiném místě. Právě tenhle návrh podle svých dřívějších vyjádření preferovala Havránková. Vláda se ale rozhodla pro druhou variantu, tedy směnu deseti hektarů za deset hektarů a finanční náhradu.
Spor o pozemky u Hradce se vleče již 15 let. Ministerstvo dopravy potřebuje zmíněných deset hektarů, aby mohlo dostavit dálnici až do Hradce Králové. Dálnice nyní končí v polích před městem; hustá doprava se potom přelévá na místní komunikace a obtěžuje obyvatele okolních obcí.
Problémy s výkupem pozemků se objevují při stavbě silnic a dálnic často. Současná praxe je taková, že stát musí majiteli pozemku nabídnout tzv. cenu obvyklou. Ta ale není nikde specifikována. Majitelům se často nelíbí a se státem se přou dlouhá léta. Pokud se spor dostane až k soudu, stát musí s vyvlastněním čekat až na jeho definitivní verdikt a výstavba nových úseků silnic se opožďuje a prodražuje.
Objevily se proto poslanecké návrhy, které by měnily zákon tak, že soud by neměl na vyvlastnění odkladný účinek. Stát by mohl stavět a majitel by se s ním soudil pouze o výši náhrady a nikoliv o pozemky samé. Vláda to ale nedávno odmítla jako přílišný zásah do soukromého vlastnictví. Kabinet proto chystá vlastní návrh řešení sporů kolem pozemků pro dálnice.
Zájmy státu na jedné straně a majiteli pozemků a ekologů na druhé straně se tak zřejmě ještě několikrát tvrdě střetnou. Spory se očekávají například při výstavbě jihočeské dálnice D3, která má ve středních Čechách vést přes rekreační území kolem řeky Sázavy.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
