Podle zástupců fondů jde o účetní nepříjemnost, která se hospodaření fondů nedotkne. Penzijní fondy loni vydělaly přes čtyři miliardy čistého, což je proti roku 2006 mírný nárůst. Vlastní kapitál penzijních fondů se však snížil o pět miliard, píše deník.
"Je to účetní ztráta, protože takto oceněné papíry teď nikdo neprodává, řekl MfD šéf AFP a zároveň ING Penzijního fondu Jiří Rusnok. Souhlasí s ním také mluvčí PF Komerční banky Monika Klucová. "Vzhledem k faktu, že naše politika je držet dluhopisy do jejich splatnosti, ve skutečnosti tyto ztráty nikdy nevzniknou," řekla. Podle ní jsou rozdíly u cenných papírů jen teoretickým vyjádřením vlivu, který by měl na hospodářský výsledek jejich prodej před dobou splatnosti.
Z vyjádření zástupců fondů vyplývá, že svým klientům za loňský rok připíší podobné zhodnocení jako za rok 2006, tedy kolem tří až čtyř procent.
Majitelé fondů musí navyšovat vlastní kapitál fondů tak, aby se nedostal do záporných čísel. To kvůli propadu tržních cen dluhopisů některým fondům hrozilo a na kapitálovou přiměřenost se začala dotazovat Česká národní banka. První začala s navyšováním ČSOB, která v únoru každému ze svých fondů přidala po 200 milionech korun.
"Donutila nás k tomu situace na trhu a zastaralý zákon o penzijních fondech," řekl šéf ČSOB PF Stabilita Petr Beneš. Další fondy se na navyšování podle Rusnoka chystají. "Fondy jsou pod tlakem navyšovat kapitál, v ING o tom při nejbližší příležitosti rozhodneme," doplnil.
Podle MfD fondy nechtějí vyvolat podezření, že by někdy nemohly dostát svým závazkům a proto budou navyšovat. Zákon, který jim v podstatě určuje podmínku držet vlastní kapitál nad nulou, by však rády změnily. Stejně tak by chtěly zrušit podmínku, podle níž nemohou být nikdy ve ztrátě.
Věcný záměr zákona by mělo připravit ministerstvo financí. Reálně by mohl začít platit nejdřív za dva roky, napsala MF Dnes.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
