Spory o náhradu škod se táhnou již od prosince loňského roku, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o 2,6 miliardy korun. Jde o škody za léta 2004 až 2006. Úřad žádosti v zákonné šestiměsíční lhůtě nevyhověl, takže nyní bude čelit žalobě za to, že údajně neplní zákon a neudržuje vodní cestu ekonomicky splavnou. "Za těch šest měsíců s námi nikdo nejednal," uvedl právní zástupce rejdařů Aleš Pejchal.
Vedle částky uvedené v žalobě pětice firem navíc požaduje po MD dalších 900 milionů za loňský rok, další půl miliardy korun přibylo za osm nově se připojivších dopravců. I tyto sumy hodlají rejdaři po uplynutí šesti měsíců případně vymáhat žalobou. Škody firmám vznikají ve dnech, kdy lodě kvůli nízké hladině nemohou vyplout na vodu.
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) požadavky rejdařů na valné hromadě odmítl. "Stanovisko našich právníků je, že ta žaloba nemá šanci," řekl. Zároveň však pro postup lodních dopravců vyjádřil pochopení, když řekl, že by na jejich místě postupoval stejně. Problém nesplavnosti Labe je podle něj politický a nikoliv finanční.
Za hranici ekonomické splavnosti Labe se považuje výška hladiny 140 centimetrů. S nestálostí hladiny se dopravci potýkají již delší dobu, nejhorší situace za poslední dobu ale byla loni. Labe bylo splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 bylo Labe ekonomicky splavné 232 dní. Kritickým místem je právě úsek mezi Děčínem a státní hranicí s Německem.
Situaci má vyřešit nový jez u Děčína, jehož stavba se připravuje již zhruba 15 let. Zatímco ministerstvo dopravy zbudování jezu podporuje, ministerstvo životního prostředí, které vede Strana zelených, je proti. "Já prostě musím zlomit koaličního partnera, nebo se musí změnit vláda," uvedl ke sporu Řebíček.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
