"S automobilkou Škoda už z 80 procent obchodujeme v eurech," řekl HN Petr Krob, jednatel českého závodu německé společnosti EuWe Eugen Wexler, která vyrábí plastové díly pro automobily.
Škoda Auto deníku potvrdila, že brzy chce se všemi tuzemskými dodavateli obchodovat výhradně ve společné evropské měně. Podle ekonomického šéfa Holgera Kintschera kvůli posilování koruny automobilka jen za první čtvrtletí prodělala miliardu korun. Pokud by tento trend trval, sníží se její letošní zisk zhruba o tři a půl miliardy korun.
Eurem přitom podle HN neplatí zdaleka jen Škodovka. Na platby v eurech - a to nejen kvůli Škodovce - přecházejí i menší podniky, píšou.
"Pro Škodu Auto prakticky nedodáváme, snad jen některé alternátory na trh náhradních dílů. Většinu výroby vyvážíme, v eurech dostáváme 60 procent našich tržeb," citují HN například generálního ředitele kroměřížské firmy Magneton Petra Peštulku.
Firmy se zaváděním eura pro vzájemné platby brání exportním ztrátám způsobeným razantním posilováním české měny. Ta v poslední době zaznamenává rekordní hodnoty k euru i dolaru. V pondělí vystoupila na nový rekord k dolaru, když zpevnila na 15,14 Kč/USD. K euru koruna v pondělí vyrovnala rekordní hodnotu 23,92 Kč/EUR.
Česká ekonomika je na exportu závislá, většina tržeb míří do zahraničí. Podle předsedy exportérů Jiřího Grunda exportéři nenávratně přišli kvůli silné koruně o 70 až 80 miliard korun.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
