"Zákazník (ČD) deklaruje, že pokud bude s těmito lokomotivami spokojen, bude potřebovat modernizovat svůj vozový park. Tyto vozy jsou pro něj ideální, protože jsou stavěny na základě požadavků ČD," řekl šéf realizace Škody Transportation Marek Herbst. Podnik jedná s potenciálními zákazníky ve všech ostatních pěti zemích, kde lokomotiva může jezdit.
Navíc lokomotiva, stavěná na tři napájecí systémy, je modulární, takže se dá v omezeném rozsahu upravit podle požadavků odběratele i pro jiné napájecí systémy. "Je to taková vlajková loď, od níž se budou odvíjet další odvozené moduly podle přání odběratelů," dodal.
"ČD nyní připravují plán obnovy a modernizace vozidlového parku na příštích pět let. Máme tam v plánu nákup dalších desítek vysokorychlostních a velmi výkonných lokomotiv," řekl ředitel odboru kolejových vozidel ČD Jan Paroubek. Bude vyhlášeno výběrové řízení. Podle Paroubka bude mít nová škodovácká lokomotiva 109E, určená pro trati s rychlostmi 200 kilometrů v hodině, univerzální použití i pro nákladní dopravu v ČR i v cizině.
Nejmladší elektrické lokomotivy, které ČD provozují, se blíží stáří 20 let. "Uvažujeme o jejich modernizaci, která ještě není přesně specifikována. Škodovka šanci má, protože vozy vyráběla," vysvětlil Paroubek. ČD má nyní kolem 300 elektrických lokomotiv.
ČD chce použít na nákupy a modernizace lokomotiv vlastní zdroje, ale chtějí využít také dotace z EU, případně "pokud bude nějaká spoluúčast objednavatelů dopravy - státu nebo krajů".
Podle mluvčího ČD Petra Štáhlavského jsou u elektrických lokomotiv nejnovější stroje druhé generace, které byly v plzeňské Škodě vyráběné v 80. letech a poslední dodávka byla na přelomu 80. a 90. let. Jezdí na vnitrostátních tratích maximálně 140 km/hod. "Českým drahám zcela chybí lokomotivy pro mezinárodní dopravu, mají jen omezený počet vozů, které mohou jezdit do německých Drážďan, ale nemají žádnou výkonnou lokomotivu pro rychlosti na 160 km/hod., které by mohly jezdit do Německa, Rakouska, Maďarska a na Slovensko," dodal.
Škoda Transportation dala do 4,5letého vývoje nové lokomotivy včetně nákladů na homologaci stovky milionů korun.