Oba premiéři se dohodli na základních zásadách vzniku společného podniku, o kterém se mluví již několik měsíců. "Jednou z nich je zásada rovnocenného partnerství, tedy paritního zastoupení ve všech orgánech společnosti," řekl Fico. Podle něj je zájmem obou zemí vytvoření silného podniku, který by byl v Evropě konkurenceschopný.
Jak Fico dodal, jedině silný podnik může garantovat nejen výkony, ale také sociální smír a zaměstnanost. Premiér Topolánek doplnil, že ministři dopravy obou zemí Řebíček a Ľubomír Vážny dostali svolení, aby vytvoření společného podniku podle dohodnutých zásad připravili. "V této chvíli mají oba ministři od nás tento mandát," řekl Topolánek.
Nákladní doprava Českých drah je pátá největší v Evropské unii. Loni přepravila více než 90 milionů tun zboží. Cargo Slovakia vozí ročně asi 50 milionů tun, což firmu řadí na rozhraní první a druhé desítky.
Po spojení by se nová společnost dostala zhruba na úroveň polských železnic PKP, které jsou v EU na druhém místě. Největší v Evropě je s 313 miliony tun nákladní doprava německých Deutsche Bahn.
Záměr spojit obě společnosti oznámil Řebíček už koncem loňského října. Podle něj bude nový podnik konkurenceschopnější na liberalizovaném evropském trhu, a zvýší se také jeho hodnota při případné privatizaci. O té se však premiéři dnes nezmínili. Čeští dopravní odborníci s fúzí většinou souhlasí.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
