Rozpočet ministerstva zemědělství byl na rok 2009 navržen v objemu 10,3 miliardy korun po letošních 15,6 miliardy korun. Důvodem je snaha vlády snižovat deficitní hospodaření státu.
Gandalovič uvedl, že seškrtání rozpočtu by nakonec tak výrazné být nemělo. Zhruba půlku pětimiliardové sumy by mělo přinést přefinancování úvěru z Evropské investiční banky pro vodní hospodářství spolu s dalšími rezervami při spolufinancování evropských programů. "Zhruba 2,5 miliardy korun bude skutečně seškrtáno pro zemědělce na dotacích přímo. Tu druhou polovinu najdeme v možnostech našeho resortu," řekl ministr.
Prezident Agrární komory Jana Veleba nový ministrův návrh odmítl a trvá na dodržení výše přímých plateb pro příští rok. "My máme nárok na 90 procent přímých plateb, 90 procent úrovně, které dostává farmář v Rakousku, Německu, Francii," zdůraznil s tím, že jde o "zásadní záležitost, přes kterou vlak nejede".
Pokud by ministerstvo zemědělství pětimiliardovou díru v rozpočtu snížilo na asi polovinu, dostali by zemědělci přibližně o 15 procent méně přímých plateb, než požadují. "Vrátíme se tak do hluboké nekonkurenceschopnosti v porovnání se zahraničím," doplnil Veleba. "Rozhodně není možné si myslet, že jsme schopni změnit minus pět miliard na nula, to je nereálné," uzavřel Gandalovič.
Agrární komora zřídila kvůli návrhu rozpočtu pro zemědělství na příští rok krizový štáb. "Budeme připravovat nějaká opatření. Jaká v tuto chvíli nedovedu říct, ale nemělo by to být něco dramatického. Chceme prostě upozornit na to, že na tuto hru nepůjdeme," řekl již dříve Veleba.
Čeští zemědělci loni obdrželi na dotacích dohromady zhruba 23,5 miliardy korun. Především díky příspěvkům z národních zdrojů a EU skončilo loňské hospodaření českého zemědělství v zisku, který podle předběžných údajů dosáhl 13,7 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek hospodářského výsledku v roce 2006.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
