Firmy trápí silná koruna především kvůli jejich jednoznačné exportní orientaci. Automobilový průmysl tvoří v tuzemsku 23 procent průmyslové produkce a exportu. "Společnostem navíc chybí plánovací jistota, protože neznají termín plánovaného zavedení eura," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Druhým největším problémem je rostoucí cena železa a železných kovů na světových trzích. Náklady firem kvůli tomu stouply o téměř čtyři miliardy korun. Vinou rekordních cen ropy a ropných produktů se náklady členských firem sdružení zvýšily o další zhruba 1,7 miliardy Kč.
"Je zřejmé, že řada problémů je součástí globalizačních trendů. Proti rostoucím cenám železa nebo ropných produktů nic nezmůžeme. O to důležitější je, aby se politická reprezentace snažila řešit ty problémy, které má ve své moci," dodal Jahn.
Automobilky sužuje i nedostatek kvalifikovaných pracovníků v technických oborech a růst ceny pracovní síly. v této oblasti vzrostly automobilkám náklady o 1,5 miliardy korun. Problémy přetrvávají i v otázce mobility a flexibility pracovní síly, což by měly částečně odstranit zelené karty.
Pokud by český parlament schválil vládní návrh na celoroční páteční zákaz jízd vozidel nad 7,5 tuny celkové hmotnosti, došlo by k dalšímu zvýšení nákladů automobilových firem o nejméně 2,8 miliardy Kč.
Výrobci automobilů a jejich součástí zaměstnávají přes 125.000 lidí. Export těchto firem představuje 498 miliard korun z celkových tržeb 640 miliard.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
