Smlouvy byly podle Římana uzavřeny při privatizaci MUS začátkem 90. let, stát dnes tratí zhruba 100 milionů korun ročně. Jednání o nápravě se ale chýlí ke konci. "Připraveny jsou už nové, pro stát mnohem výhodnější smlouvy," uvedl.
Několik kilometrů čtverečních pozemků, na nichž těží MUS, vlastní státní firma Palivový kombinát Ústí nad Labem. Stát těžařům pozemky pronajímá, podle úředníků ministerstva průmyslu a obchodu ale jen za zlomek ceny, jaký ve skutečnosti mají. "Pozemky v 90. letech při privatizaci hnědouhelného hornictví přešly na státní podnik Doly a úpravny Komořany (DUK). Právě jeho bývalí šéfové jsou zodpovědní za nevýhodné smlouvy," doplnil Říman.
Na nesrovnalosti ve smlouvách se podle ministerstva přišlo poté, kdy se počátkem letošního roku sloučily DUK s Palivovým kombinátem. "Se státem se dohodneme, není to pro nás problém, řekl spolumajitel MUS Petr Pudil.
Podobně jako stát tratí na smlouvách s MUS i Severočeské doly (SD), které vlastní elektrárenská polostátní firma ČEZ. SD si musejí od MUS pronajímat některé pozemky, na kterých samy těží. "Pozemky u lomu Bílina SD zůstaly po privatizaci paradoxně v majetku MUS," vysvětlil Říman. Podle zdroje blízkého MUS je už také připravena dohoda, která umožní SD pozemky MUS odkoupit, uvedl list.
Postihnout viníky za nevýhodně uzavřené smlouvy dnes už podle ministra nelze. "Sporné pozemky se pronajímaly na základě tehdejších znaleckých posudků, takže jsou zpětně nenapadnutelné, dodal.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
