Dokument by měla projednat vláda v nejbližších týdnech, platit začne podle návrhu 1. března. Cestovní kanceláře si však vyžádaly kvůli tisku katalogů odklad; pasáže, které se jich týkají, začnou platit až od října příštího roku.
"Novela ukládá cestovním kancelářím povinnost informovat klienty o celkové souhrnné ceně zájezdu včetně všech jednotlivých cen služeb, z nichž se zájezd skládá," uvedl Fuksa.
"Náš výklad zní, že není povinnost uvádět součet ceny zájezdu, nicméně je povinnost seznámit klienta se všemi položkami, které souvisejí s nákupem zájezdu," reagoval Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která s ministerstvem na úpravě spolupracovala.
Novela k uvádění cen zájezdů říká, že prodávající musí spotřebiteli "poskytnout informaci o ceně zájezdu tak, aby měl možnost se před jednáním o koupi zájezdu seznámit s konečnou cenou, která má být zaplacena. Je-li informace o ceně zájezdu tvořena z více složek, uvede prodávající aktuální cenu všech oddělených složek. Nelze-li cenu některé složky zájezdu uvést, musí v nabídce zájezdu informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny pro spotřebitele jiným vhodným způsobem."
Sdružení obrany spotřebitelů, které praxi rozdělování cen do několika položek dlouhodobě kritizuje, se dnes k novele nevyjádřilo. Jeho právníci ji nyní zkoumají.
Problémem může být, že zákon se proti původnímu záměru netýká leteckých společností, které podle cestovních kanceláří nesou hlavní vinu na rozdělování cen letenek a potažmo leteckých zájezdů. MF vynechalo aerolinky podle Fuksy na popud Evropské komise.
"Ve smyslu nové úpravy budou cestovní kanceláře informovat o konečné ceně za všechny služby v těch případech, kdy budou od svých dodavatelů mít již garantovanou cenovou úroveň jimi dodávaných služeb," píše se v důvodové zprávě ministerstva. To však může být podle Okamury problém, neboť zájezdy se prodávají až tři čtvrtě roku dopředu, ale aerolinie mění palivové příplatky i několik týdnů před odjezdem.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
