Zrychlit odbavování zákazníků se rozhodla například společnost Ahold, která ve zhruba tří stovkách supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova v polovině října spustila projekt nazvaný Bez front. "Zákazníka v prodejnách informujeme, že pokaždé, když se u pokladen začínají tvořit fronty, povoláváme další pokladní a otevřeme další pokladny," řekl dnes ČTK mluvčí Aholdu Libor Kytýr, podle kterého bude projekt pokračovat i celý příští rok.
Signálem pro otevření další pokladny je podle Kytýra to, když v některé z front stojí více než čtyři lidé. "Pokud přece jenom nastane situace, že zákazník bude čekat delší fronty a nebudeme moci otevřít další pokladnu, dostane od pokladní jako omluvu papírovou tašku Albert zdarma," podotkl Kytýr.
Zlepšit situaci u pokladen se snaží také společnost Tesco Stores ČR, která letos v létě začala v pražském hypermarketu testovat první samoobslužnou pokladnu v Česku. Nákup zákazníkovi spočítá automat a stejně tak stroj zákazníka i zinkasuje, což urychluje nakupování. Pokud se zkušební projekt osvědčí, zavede Tesco samoobslužné pokladny i v dalších obchodech.
Dlouhé fronty u pokladen podle některých zahraničních průzkumů mohou odradit od nákupu až desetinu přítomných zákazníků. "To, co nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení a fronty u pokladen. Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty. Naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Právě nedostatek kvalitních pokladních byl jedním z důvodů, proč někteří odboráři Teska nedávno vyhlásili stávkovou pohotovost. Odboráři tvrdí, že v obchodech Tesco je nyní otevřeno málo pokladen, před kterými se často tvoří dlouhé fronty. "Pokladní někdy čelí ze strany zákazníků nadávkám, výlevům zlosti a někdy i fyzickému napadání," upozornil předseda odborové organizace zaměstnanců Tesco Stores ČR Ivan Předinský. Tesco se proto s odboráři dohodlo, že ještě letos nahradí brigádníky vlastními zaměstnanci na kratší pracovní úvazek, což by mělo stabilizovat personální situaci v tomto obchodním řetězci.
Ahold si novou organizaci práce pokladních zatím pochvaluje. "Již jsme zaznamenali pozitivní reakce od našich zákazníků na menší fronty u pokladen," řekl Kytýr, podle kterého Ahold kvůli tomuto projektu nemusel přijímat nové zaměstnance. "Pouze jsme zefektivnili naše vnitřní procesy. Od tohoto projektu si slibujeme především pohodlnější nakupování a ještě větší spokojenost našich zákazníků," dodal Kytýr.



				
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					