"Za zvýšením ceny elektřiny stojí především nárůst ceny komodity obchodované na burze v Lipsku a v Praze, a to v rozmezí 21 až 28 procent," řekl místopředseda představenstva E.ON Energie Miloš Homolka. E.ON musí prakticky všechnu elektřinu nakupovat přes energetickou burzu nebo od nezávislých výrobců, protože v Česku nemá téměř žádné výrobní kapacity.
Podobné je to i s plynem. "Jeho nákupní cena má určitou setrvačnost, z hlediska nákupu a prodeje je tam zhruba půlroční prodleva. V současnosti prodáváme plyn za nákupní ceny v červnu, červenci, kdy dosahovaly nejvyšších hodnot. Následný pokles se bude promítat až v pozdějším období, předpokládáme během příštího roku," uvedl mluvčí E.ON Vladimír Vácha.
Ke zdražení elektřiny přispívá podle E.ON i hustota osídlení. Čím je nižší, rostou náklady za přenos mezi odběrnými místy. Na jihu Čech je průměrná hustota osídlení 60,8 obyvatele na kilometr čtvereční, kdežto třeba v Praze 2856 osob/km2. Svou roli má i struktura zákazníků. Na tuzemské spotřebě elektřiny se ze dvou třetin podílejí velké průmyslové závody, které na zemědělsky orientovaném jihu chybí. V cenách pro konečné spotřebitele se odrážejí i rostoucí náklady na připojení dalších producentů elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Český E.ON patří do německého koncernu E.ON Energie AG, který je největším soukromým poskytovatelem energetických služeb v Evropě. Plynem a elektřinou zásobuje asi 15 milionů zákazníků. Elektřinu E.ON dodává 1,4 milionu zákazníků na jihu Čech a Moravy, přičemž 88 procent představují domácnosti. Plynem firma zásobuje 113.000 odběratelů v jižních Čechách.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					