Uzavření smlouvy potvrdilo ministerstvo obrany. "Bude se to týkat celkem čtyřiadvaceti L-159, které provozujeme," řekl Petr Sýkora z ministerstva. Dodal, že půjde o poskytování veškerých pozáručních oprav a technické podpory včetně pozemního zabezpečení. Hodnotu zakázky nechtěl Sýkora komentovat. Podle něj se bude platit průběžně podle rozsahu oprav, dodávek dílů a podobně.
"Aero je dlouhodobým partnerem české armády, podporujeme letku L-159 na základě rámcové smlouvy podepsané před třemi roky," sdělila mluvčí firmy Zuzana Kučerová. Vzhledem k tomuto dřívějšímu kontraktu vznikají podle ní dílčí zakázky, jako byla například přestavba čtyř jednomístných L-159 na dvoumístné, které získala armáda loni.
Pro Aero je tato rámcová smlouva výhodná, protože platí až do roku 2030. V prosinci 2005 ji uzavřel tehdejší exministr obrany Karel Kühnl. A udělal to jen několik měsíců před privatizací firmy, kterou nakonec získala finanční skupina Penta. Krátce po odchodu z vlády přijal Kühnl nabídku Penty a stal se ve Vodochodech šéfem dozorčí rady. Z tohoto postu odešel až po kritice premiéra Mirka Topolánka, připomíná E15.
Armáda podle svého vyjádření nevypsala výběrové řízení proto, že Aero je jediným výrobcem L-159. Podle státních Leteckých opraven Malešice by mohl podnik dodávat jen některé přístroje; většina součástek L-159 - včetně motoru a avioniky - je totiž ze Spojených států. Stejně okrajově jako LOM by se mohlo podílet ještě několik firem - například dodavatel katapultovací sedačky Moravan Otrokovice.
Na celé zakázce je podle E15 neobvyklé, že ji nepodepíše nikdo z představitelů ministerstva obrany. Uzavře ji regionální akviziční pracoviště takzvaných společných sil v Olomouci.
Z téměř padesátimiliardového nákupu celkem 72 bojových letadel L-159 je v provozu jen třetina. Armáda mimo jiné platí každý měsíc šest milionů Aeru za uskladnění bitevníků, které nepoužívá. Ani jeden se zatím nepodařilo prodat, uzavřel deník.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
