Šéf demokratické většiny v Senátu Harry Reid zrušil ve středu záměr hlasovat o návrhu, který měl vymezit na půjčky pro automobilky 25 miliard dolarů. Ty by šly ze 700 miliard dolarů na odkup bankovních podílů do státního majetku. Plán demokratů zamítla administrativa prezidenta Bushe a republikáni v Kongresu.
Před ekonomickou katastrofou varuje skupina senátorů za státy s továrnami automobilek, a to z obou politických stran, kteří se snaží navrhnout alternativní pomoc. Pokud by se podařilo návrh sestavit, podle Reida by se o něm hlasovalo v rámci opatření na rozšíření podpory v nezaměstnanosti. Reid ale připouští, že to nebude jednoduché.
Všechny strany cítí, že se nad záchranou pro automobilky stahují mraky. Mluvčí Bílého domu Dana Perinová například vyzvala Kongres k zodpovědnosti za sektor, pokud odejde na dvouměsíční prázdniny, aniž by situaci v odvětví vyřešil.
Demokraté v Kongresu namítají, že ministerstvo financí má ve své pravomoci poskytnout automobilkám v nouzi pomoc. Proti tomu se ale postavila Bushova administrativa.
Šéfové General Motors, Fordu a Chrysleru během dvou dnů slyšení v Kongresu vykreslovali finanční pozici všech tří podniků černě. Varovali, že by kolaps celého odvětví mohl vést až ke ztrátě tří milionů míst.
Výrazný pokles prodeje a téměř zmrazený trh s úvěry vytáhly z rezerv koncernů za třetí čtvrtletí hotovost téměř 18 miliard dolarů. A Chrysler i GM opakují, že jejich kolaps může přijít během týdnů. Šéfové trojice koncernů navíc tvrdí, že bankrot jednoho z nich, stáhne s sebou minimálně jeden další.
Oponenti pomoci zase namítají, že kolosy stejně nepřežijí. "Bojím se, že si ty peníze vezmete a uděláte ta samá stupidní rozhodnutí, jaká jste dělali 25 let," citovala jednoho z kongresmanů během slyšení agentura AP.
Automobilky se potýkají s obrovskými ztrátami kvůli poklesu odbytu na domácím trhu. General Motors ve třetím čtvrtletí prodělal 2,5 miliardy dolarů a Ford ohlásil ztrátu 129 milionů. Ztráty obou firem sice meziročně klesly, podniky však vykázaly značný úbytek provozní hotovosti.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					