Globální ekonomika zažívá "bezprecedentní propad produkce" a přibližuje se k recesi, prohlásil šéf MMF. Tempo růstu výrazně padá i v Číně, donedávna motoru světové ekonomiky. Bez naléhavějších vládních zásahů bude ohroženo oživení, s nímž se původně počítalo ke konci roku 2009 nebo na počátku roku 2010, řekl Strauss-Kahn.
"Zbývá toho hodně udělat, a pokud se to neudělá, bude obtížné vyhnout se dlouhé krizi," řekl šéf MMF. Podle něj i vyspělým ekonomikám hrozí sociální nepokoje podobné těm, které nyní zasahují Řecko.
MMF ve své poslední prognóze předpokládá pro příští rok růst globální ekonomiky o 2,2 procenta, příští měsíc však tuto prognózu zřejmě dál sníží. Strauss-Kahn, který je zastáncem rozmáchlých záchranných návrhů francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, to zčásti zdůvodnil neochotou vlád vyčlenit dostatečné objemy peněz na obnovení důvěry v ekonomice a oživení růstu.
MMF doporučuje, aby vlády utratily na podporu ekonomiky celkem dvě procenta globálního hrubého domácího produktu, tedy asi 1,2 bilionu dolarů. Podporuje také rozsáhlé plány rekapitalizace bank, které by obnovily důvěru ve finančním systému.
Stimulační plán EU, který počítá s dodatečnými výdaji ve výši 1,5 procenta HDP, je podle Strausse-Kahna z hlediska podpory oživení nedostatečný. "Skutečně si myslím, že 1,5 procenta je pod tím, co potřebujeme," řekl.
Zcela opačně se ke stimulačním programům, které zvyšují vládní deficity, postavil šéf Evropské centrální banky Jean-Claude Trichet. Ten dnes pro list Financial Times řekl, že evropští politici musejí mít při podpoře svých ekonomik na paměti, že ani v tak výjimečné situaci nelze ignorovat stanovená pravidla pro deficity veřejných financí. Proti velkým deficitním výdajům se v EU brání zejména německá vláda a s výraznější stimulací zaměřenou na poptávku nepočítá ani český kabinet.
Světový útlum se výrazně projeví i v Číně, kde MMF v listopadu snížil odhad růstu pro příští rok na 8,5 z dosavadních 9,7 procenta. Strauss-Kahn nevyloučil, že růst v Číně se zpomalí až na pět procent.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
