Tuzemské automobilky a dodavatelé dílů podle Sdružení automobilového průmyslu do poloviny příštího roku propustí přes 13.500 lidí. TPCA má podle zástupců sdružení výhodu, že vyrábí malá auta, po kterých v době krize poptávka tolik neklesá. Například mladoboleslavská Škoda Auto má propustit až 3000 agenturních zaměstnanců a navíc po odstávce na přelomu roku bude první pololetí vyrábět jen čtyři dny v týdnu.
"Pořád vyrábíme, žádné páteční odstávky nebo přerušení výroby na měsíc u nás nehrozí," dodal Černý. Pravidelnou týdenní odstávku firma dělá dvakrát ročně, a to kvůli údržbě technologie, hlavně v lakovně. Letos ji využije také k montáži nového zařízení, které umožní zvýšit výrobní kapacitu až na 340.000 vozů ročně, letos firma vyrobí 324.000 aut.
TPCA má v současnosti zhruba 3500 zaměstnanců, z toho 242 agenturních. Podle personálního ředitele Vadima Petrova od letošního května zaměstnávají 150 Vietnamců. O jejich náboru rozhodli před rokem, kdy o sobě ještě nedala znát ekonomická krize. Podle Petrova ale zatím nepočítají s tím, že by tyto agenturní zaměstnance propustili, nábor dalších pracovníků ale zatím firma zastavila.
Podle Petrova se v poslední době výrazně snížila fluktuace, což může být důsledek jak ekonomické krize, tak ekonomické stability TPCA. Zhruba 70 procent zaměstnanců je z regionu, tedy do 30 kilometrů od automobilky. Přilákaly je nejen byty, které postavilo město pro potřeby TPCA. Lidé si také sami zajišťují bydlení, například v nedalekých Dobšicích staví rodinné domy 15 zaměstnanců automobilky a o pozemky tam mají zájem další. Obec dokonce uvažuje o tom, že znovu otevře školku a školu. Podobná situace je i v nedalekém Velkém Oseku.
Škoda, která je největší tuzemskou automobilkou, kvůli krizi v příštím roce nevyrobí kolem 130.000 plánovaných aut. Letos očekává prodej kolem 680.000 aut, což je o sedm procent více než loni.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
