"Kdo má deset tisíc hrubého, najde v peněžence o 150 korun víc," popsal zjednodušeně dopady zákona ministr financí Miroslav Kalousek. Odvody se podle něj sníží všem, a to i těm, kteří již nyní díky daňovým slevám daně neplatí.
Například jednotlivec bez dětí s hrubou mzdou ve výši 15.000 Kč nyní pobírá čistou mzdu 12.150 Kč a od příštího roku si polepší na 12.420 Kč. Stejný člověk s hrubým příjmem 23.000 korun, který dnes pobírá čistou mzdu 17.530 Kč, by měl pobírat v příštím roce podle výpočtů MF Dnes čistou mzdu 17.940 Kč. Stejný pracovník s hrubou mzdou 50.000 Kč by si měl příští rok, co se týká čisté mzdy, polepšit z nynějších 35.695 Kč na 36.570 Kč.
Kalousek dále uvedl, že novela nebude mít dopad na příjmy krajů a obcí, protože snižuje pouze odvody na sociální pojištění, které jsou výlučným příjmem státu. Daň z příjmu je naproti tomu daní sdílenou a část z jejího výnosu dostávají také kraje, města a obce.
Návrh dnes stejně jako před časem ve sněmovně čelil kritice opozice, především sociální demokracie. ČSSD se například nelíbí, že se stát připraví o část peněz na boj s nezaměstnanosti. Až se kvůli finanční krizi zvýší počet lidí bez práce, nebude mít vláda peníze na pomoc, varují sociální demokraté. Podle senátora Milana Štěcha potlačuje tento návrh solidaritu mezi lépe a hůře placenými lidmi.
Podle dosud platného zákona měla od příštího roku klesnout zaměstnancům a podnikatelům sazba daně z příjmu na 12,5 procenta. Současně s tím se ale měly snížit slevy na dani tak, že by někteří měli zaplatit na daních více než letos. Proto ministerstvo financí přišlo s novelou. Vláda navrhla sazbu zachovat v současné výši s tím, že se odvody na sociálním pojištění sníží o 1,5 procenta.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
