Stěžovatelé, nejčastěji neúspěšní uchazeči o zakázku, musí kauci složit zároveň s podáním návrhu na prošetření tendru. Pokud tak neučiní, nemusí ÚOHS správní řízení zahájit. Jestliže stěžovatel zaplatí a úřad odhalí pochybení, vrací se peníze zpět. Letos to zatím bylo kolem deseti milionů korun. Pokud ale dané výběrové řízení v rozporu se zákonem není, zůstává kauce státu.
Příjmy z kaucí jsou v případě veřejných zakázek často vyšší než udělené pokuty. Letos to tak bylo. ÚOHS vyměřil zadavatelům sankce v celkové výši 1,684 milionu korun. Nejvyšší, půlmilionové pokuty dostaly města Karlovy Vary a Prostějov.
Celkem úřad v oblasti zadávání veřejných zakázek zahájil do konce listopadu 229 správních řízení, z toho na návrh bylo 145, tedy větší část. Ostatní řízení úředníci zahájili z vlastního podnětu.
Právě vlastní iniciativu by se chtěl úřad v budoucnu víc rozvíjet. Zaměřit se chce mimo jiné na systémové chyby u velkých zadavatelů. Letos odhalil rozsáhlá pochybení například v projektu Živá nádraží Českých drah. Státní firma se sice vyhnula pokutě, teď ale musí model pronájmu některých nádraží změnit, aby neodporoval zákonu.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
