Kolektivní smlouvu podepsaly všechny tři odborové organizace v SŽDC, tedy Odborové sdružení železničářů (OSŽ), Unie železničních zaměstnanců (UŽZ) a Svaz odborářů služeb a dopravy (SOSaD). Odboráři označili jednání za korektní a smlouvu považují vesměs za úspěch. "Já si myslím, že ten výsledek je velmi dobrý," řekl předseda SOSaD Pavel Holešta.
SŽDC patří od letošního července, kdy převzala od Českých drah 10.600 zaměstnanců, k největším zaměstnavatelům v zemi. Změna souvisí s transformací železnice, kdy SŽDC jako vlastník kolejí nově zajišťuje i jejich údržbu. Před převzetím zaměstnanců drah čítala organizace jen necelých 700 lidí. Nyní zaměstnává 10.500 pracovníků; průměrná mzda činí 25.248 korun.
"Vycházelo se z původní kolektivní smlouvy Českých drah, tudíž naše projednaná a podepsaná smlouva má obdobnou strukturu," uvedl Halla. SŽDC se svou velikostí řadí spolu s Českými drahami a jejich dceřinou společností ČD Cargo mezi trojici největších firem na železnici.
České dráhy v současné době zaměstnávají více než 29.000 lidí, akciová společnost ČD Cargo přes 11.000 lidí. Odborářští kolegové z ČD a ČD Cargo mají kolektivní smlouvu uzavřenou již od poloviny prosince; mzdový růst by měl příští rok činit čtyři procenta. Nynější průměrná mzda u ČD je 25.182 korun.
Kolektivní vyjednávání na dráze bylo letos nezvykle bezproblémové. Ačkoliv si odbory většinou představovaly větší mzdový nárůst, tváří v tvář ekonomické krizi považují výsledky jednání "za maximum možného".



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
