Bulharský ministr hospodářství a energetiky Petar Dimitrov předložil svůj požadavek na kompenzace v rámci dnešního setkání s náměstkem ředitele Gazpromu Alexandrem Medveděvem v Sofii. Blíže ale neupřesnil, jak velkou částku Bulharsko požaduje. Mělo by ale jít buď o přímé finanční kompenzace, nebo o snížení ceny za dodávky plynu. Ve hře je podle Dimitrova i třetí možnost, a to, že by se země napojila na ruskou síť plynovodů a za nižší poplatky by si prostřednictvím této sítě přepravila zemní plyn ze třetích zemí.
Medveděv uvedl, že Gazprom se bude zabývat požadavkem Bulharska a bude postupovat v souladu se současným kontraktem. Na požadavky Bulharska by měl odpovědět do dvou týdnů.
"Podepsané dohody mezi dodavatelem a spotřebitelem jasně stanovují podmínky (pro kompenzace)," řekl Medveděv na tiskové konferenci. "Domníváme se, že zde zasáhla vyšší moc a nebylo v našich fyzických silách dodat plyn do Evropy, včetně Bulharska," dodal. Přestože podle něj není pro kompenzace formální právní důvod, je v zájmu Gazpromu a dobré spolupráce vyplatit zákazníkům v Bulharsku odškodné.
Rusko oznámilo 13. ledna, že vývoz do Evropy přes Ukrajinu není možný kvůli zásahu vyšší moci. Přerušení dodávek ovlivnilo téměř 20 evropských zemí a Rusko a Ukrajina svalují vinu za přerušení jeden na druhého.
Bulharsko bylo bez dodávek plynu 15 dní. Desítky společností musely zavřít svůj provoz a stovkám tisícům spotřebitelů byly v zimě přerušeny dodávky tepla.
Dimitrov dodal, že Bulharsko požaduje také revizi smluv o dodávkách a odstranění prostředníků. Gazprom nyní dodává plyn do Bulharska přes tři distributory, kteří jsou kontrolováni nebo částečně vlastněni ruským gigantem, napsaly agentury AP a Reuters.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
