Zaměstnanci, kteří na výpověď počkali, mají nárok na vyšší odstupné, než jim zajišťuje zákon. "Podle kolektivní smlouvy mohou ti, kdo v Crystalexu pracovali víc než 20 let, dostat osminásobek průměrné mzdy," řekl odborový předák Crystalexu František Kuric. Přiznal ale, že nikdo z pracovníků příliš nevěří, že by na jejich mzdy či odstupné po uspokojení věřitelských bank ještě nějaké peníze zbyly. Insolvenční zákon totiž nároky zaměstnanců odsunul až za zajištěné věřitele. I to je důvod, proč chtějí skláři 2. března znovu demonstrovat před úřadem vlády.
V Crystalexu stále funguje detašované pracoviště úřadu práce v České Lípě. "Kvůli výpovědím jsme ho opět posílili," řekla dnes ČTK mluvčí úřadu Marcela Ottová. Úředníci očekávají další příliv nezaměstnaných, už dnes je přitom situace v Novém Boru a na Novoborsku velmi špatná. Nezaměstnanost v lednu vzrostla o 80 procent a ještě poroste. Zatímco na konci prosince bylo v Novém Boru bez práce 428 lidí, na konci ledna už jich bylo 776. Nabídka práce je přitom podle Ottové mizivá, na celém Českolipsku mají úřady v nabídce jen 265 volných míst, na každé tak připadá 21 uchazečů.
Crystalex je jedním z klíčových podniků BCT, stejně jako celá skupina je ale od 22. září v insolvenčním řízení kvůli nedostatku provozního kapitálu. Výroba v podniku se zastavila na počátku ledna, když banky z jeho účtů odčerpaly veškerou hotovost. Zároveň firma oznámila hromadné propuštění 1631 zaměstnanců. Od 20. ledna je společnost v úpadku, o jeho řešení by měli věřitelé rozhodnout 12. března. Očekává se prohlášení konkurzu, který majitelé navrhovali už při zahájení insolvenčního řízení. Zástupci společnosti však stále jednají s ministerstvem financí o státní podpoře pro obnovení provozu, současně zahájili kroky k prodeji společnosti.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
