Na otázku, zda souhlasí s tím, že banky dělají vše proto, aby peníze byly pro firmy a podnikatele co nejrychleji a nejsnadněji dostupné, odpovědělo kladně pouze 12,3 procenta respondentů, zatímco opačně téměř 70 procent. Téměř stejné množství firem (68,6 procenta) uvedlo, že jim v posledních třech měsících banky změnily podmínky u úvěrů. Na 35 procent oslovených míní, že změna těchto podmínek se týkala zvýšení úrokových sazeb u provozních úvěrů. Jako nejčastější zdražení provozních úvěrů firmy uvedly půl až celé jedno procento.
"Postup bank je nepochopitelný a jde přesně opačně proti okamžitým potřebám tuzemských podniků. Proto není divu, že s jejich činností je spokojena jen každá osmá firma," uvedl prezident komory Petr Kužel. Zatímco centrální banka snižuje úroky, aby zlevnila cenu peněz a posílila jejich oběh v ekonomice, komerční banky podle něj naopak úvěry svým klientům zdražují a kladou si stále nové a nové požadavky a podmínky. Pokud banky budou v této politice pokračovat, brzy se firmy dostanou ještě do složitější situace, dodal.
Hospodářská komora proto znovu apeluje na tuzemské banky, aby přistupovaly k poskytování finančních úvěrů méně restriktivně a více komunikovaly s jednotlivými podnikateli. Zároveň by prý banky měly více zohledňovat situaci českého průmyslu a politiku centrální banky při stanovování úrokové míry zejména u provozních a investičních úvěrů, kde v poslední době došlo jak k horší dostupnosti peněz, tak k jejich zdražení. Podniky jsou s těmito posledními kroky bank nespokojeny a vytváří jim další náklady a problémy v jejich obtížné situaci, uzavřel Kužel
Zatímco třetině podniků zdražily banky podle průzkumu provozní úvěry a další 30 procentům kontokorentní úvěry, sáhly peněžní ústavy firmám i na jejich termínované vklady. Z průzkumu Hospodářské komory vyplývá, že s touto praxí se setkala celá čtvrtina firem a podnikatelů. Nejčastěji snížily firmám banky úročení jejich termínovaných vkladů do jednoho procenta.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					