"Pokud by se krize protáhla, mohlo by to vážně zasáhnout podnikatele v cestovním ruchu," řekl ČTK ředitel sdružení Peter Chudý. Podle předběžných čísel zaznamenají nejvyšší slovenské hory v zimní sezoně meziroční pokles návštěvnosti o více než 30 procent.
Šéf Mag Consulting Jaromír Beránek spatřuje hlavní příčiny v globální ekonomické krizi a zavedení eura na Slovensku. Euro se dnes obchodovalo za více než 29 Kč, ještě loni v červenci byl přitom průměrný kurz 23,53 Kč za euro. "Dovolená na Slovensku se začíná Čechům značně prodražovat," uvedl Beránek. Pokles je patrný také u turistů z Maďarska, Polska a Ruské federace.
To potvrzuje Chudý. "Dovolená na Slovensku se stala mnohem dražší, než byli lidé v minulosti zvyklí," řekl. Tatranští podnikatelé si proto podle něj v poslední době snižují marže a zlevňují. Hotely údajně zlevnily na polovinu, půjčovny lyží, lyžařské školy a další služby šly s cenami dolů o 30 procent. Přesto jsou na polské straně Tater ceny stále až o polovinu nižší než na Slovensku.
Ještě na přelomu roku až téměř do poloviny ledna přitom krizi nic nenasvědčovalo. Návštěvnost Tater byla zhruba stejná jako v předchozích letech. Pak ale přišel prudký propad a mezi podnikateli zavládla nervozita. "Jsou obavy, že ani v létě nepřijede tolik návštěvníků," řekl Chudý.
Vysoké Tatry mají dvě hlavní turistické sezony, zimní a letní, letní je přitom pro podnikatele výnosnější a obvykle může zachránit i nepříliš povedenou zimu. Tak tomu bylo v minulých letech, kdy v zimě na horách chyběl přírodní sníh.
Slovensko je pro Čechy po Chorvatsku druhým nejoblíbenějším dovolenkovým cílem. Ročně jej navštíví zhruba 700.000 Čechů, podle Beránka to však letos bude výrazně méně.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					