Kancléřka dnes na tiskové konferenci v Mnichově po setkání se špičkami průmyslových svazů řekla, že pomoc automobilce Opel, jíž hrozí finanční problémy, je ve vládní odpovědnosti. Současně však potvrdila dosavadní postoj vlády, že stát může uvažovat o pomoci pouze společnostem, které budou mít pozitivní vyhlídky do budoucna. O dalším osudu továren Opelu dnes budou v Bruselu jednat ministři Evropské unie s vedením automobilky GM.
Debata o tom, zda by Německo mělo nějakým způsobem Opelu pomoci, se zasekla na tom, že firma vládě nepředložila dostatečně propracovanou koncepci svého dalšího rozvoje. Nejasnosti jsou například kolem práv k patentům Opelu, jenž má v Německu i své vývojové centrum.
"Co se týká Opelu, podmínky vazeb na General Motors a další jsou tak složité, že máme politickou odpovědnost být nápomocni například při případném odloučení General Motors a Opelu nebo jejich částečné nezávislosti," připustila kancléřka. Zároveň však odmítla zvláštní zacházení s touto automobilkou, neboť pro všechny musí platit stejná kritéria.
GM Europe na konci února představila záchranný plán, podle kterého se má německá divize od mateřské firmy částečně oddělit. Detaily plánu na záchranu automobilky ale zatím nejsou hotové. Na Opel doléhají především problémy mateřské GM. Jeho malé vozy i vlajková loď, automobil roku Opel Insignia, se i v současné krizi prodávají relativně dobře.
Opel požaduje od států, na jejichž území působí, pomoc v celkovém objemu 3,3 miliardy eur (zhruba 90 miliard korun). Ředitel GM Europe Carl-Peter Forster tento týden v rozhovoru pro německou rozhlasovou stanici Deutschlandfunk uvedl, že se jedná o státní garance, ne o úvěry. O pomoci Opelu se hovoří od minulého podzimu.
Forster navrhuje, aby GM snížila svůj podíl v Opelu na minoritní. Zatím však není znám žádný zájemce o podíl v německé automobilce, která jenom v Německu zaměstnává kolem 23.000 lidí. Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg se má v pondělí ve Washingtonu sejít se šéfem GM Rickem Wagonerem.
Merkelová se dnes vyjádřila také k americkým tlakům, aby ostatní velké ekonomiky vynaložily více prostředků na boj se světovou hospodářskou krizí. Podobně jako po čtvrtečním setkání s francouzským prezidentem Nicolasem Sarkozym to odmítla. Řekla, že Německo nepotřebuje nová ekonomická stimulační opatření.
Německo, které se nachází v nejhorší hospodářské recesi od 2. světové války, už přijalo dva balíčky na povzbuzení hospodářství v celkovém objemu 81 miliard eur (přes dva biliony Kč). "To je značný příspěvek, který teď musí zapůsobit," prohlásila Merkelová.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					