Část výroby firmy Henniges v konkurzu by mohla dále fungovat

07.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 7. března (ČTK) - Část výroby ostravské společnosti Henniges Automotive, kterou tento týden poslal soud do konkurzu, by mohla dále fungovat. Jan Pýcha, ředitel firmy vyrábějící automobilové díly věří, že by produkci v jednom z jejich závodů v Příboru na Novojičínsku s téměř 150 zaměstnanci mohl zachránit potencionální investor, který ho koupí. Někteří už projevili předběžný zájem.

Výrobce těsnících systémů do aut, jenž se vinou dřívějších dluhů dostal do úpadku, loni vykázal zisk přes 130 milionů korun před zdaněním. Firma, patřící do celosvětového koncernu Henniges Automotive, podle ředitele dokázala, že může fungovat. Druhý závod v Ostravě s 350 lidmi však zřejmě bude muset s největší pravděpodobností zavřít, protože nedošlo k dohodě s koncernem Volkswagen Group (VW). Někteří lidé z Ostravy by však mohli přejít do příborského závodu, kde by výroba pokračovala. O dalším vývoji firmy, která ještě před rokem zaměstnávala téměř 1000 lidí, má rozhodnout příští týden věřitelský výbor.

"Všechno je předmětem jednání 12. března, kdy zasedá věřitelský výbor. To budeme chytřejší. Ten posoudí jednotlivé varianty. Jsou ale určité možnosti, že v jednom závodě výroba pokračovat bude. Nerad bych to ale blíže specifikoval, protože ještě očekáváme dodatečné nabídky od investorů. Určitá šance proto existuje," řekl Pýcha. Firmu měl před konkurzem zachránit reorganizační plán, ale kvůli rozhodnutí koncernu VW o ukončení spolupráce ho musela odvolat.

Podle Pýchy by neměl být problém nového investora pro zachování výroby získat. "Firma by určitě mohla fungovat za určitých okolností dál. Ty určité okolnosti byly sděleny jak věřitelskému výboru, tak potencionálnímu investorovi. Je ovšem otázka, jak se k tomu postaví," podotkl Pýcha.

Podle insolvenční správkyně Kateřiny Martínkové je společným zájmem věřitelů, aby výroba zůstala částečně zachována. "Věřitelský výbor bude rozhodovat o způsobu zpeněžení majetku. Provoz podniku stále trvá, je to skutečně společným zájmem všech věřitelů. O případném zastavení výroby rozhoduje věřitelský výbor a insolvenční soud. Ale bylo to opakovaně projednáváno a zájmem všech je, ať to, co je smysluplné, se nadále provozuje," řekla ČTK Martínková.

Podle Pýchy se firma nedostala do konkurzu v žádném případě kvůli hospodářské krizi. Ta se výrobce těsnících systémů prakticky nedotkla. "Ještě před krizí v roce 2008 totiž skončilo hospodaření s půlmiliardovou ztrátou. Naproti tomu rok 2009 jsme skončili se ziskem přes 130 milionů před zdaněním. Na účtech společnosti bylo 180 až 190 milionů. Naše společnost krizí víceméně přešla, firmu jsme zkonsolidovali, ozdravili," konstatoval Pýcha. Nové vedení podstatně zvýšilo efektivnost, produktivitu práce, racionalizací výroby snížilo náklady.

Další záchranný plán však překazilo ukončení spolupráce s koncernem Volkswagen. "Ze 75 procent jsme pracovali pro koncern VW, to znamená pro škodovku a audi. Bohužel nedošlo k dohodě mezi nadřízenými složkami, to znamená Henniges v USA a nejvyšším vedení VW o pokračování další spolupráce. Toto šlo naprosto mimo nás, to jsme nemohli ovlivnit," podotkl ředitel.

Firma Henniges Automotive (dříve GDX Automotive) kvůli finančním potížím podala sama na sebe insolvenční návrh předloni v listopadu. Soud prohlásil úpadek loni 21. ledna. Věřitelé Henniges Automotive tehdy přihlásili pohledávky 953 milionů Kč.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK