Obchodníci: Velikonoční útraty Čechů byly zhruba stejné jako loni

06.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 6. dubna (ČTK) - Obchodníci si na letošní velikonoční útraty Čechů nestěžují a tvrdí, že byly zhruba stejné jako loni, kdy kvůli hospodářské krizi meziročně klesly. Některé obchodní řetězce letos před velikonočními svátky vykázaly i o něco vyšší tržby, než jaké měly ve stejném období loňského roku. Velikonoce jsou pro obchodníky hned po Vánocích druhým nejsilnějším prodejním obdobím v roce.

"O letošních Velikonocích jsme v prodejnách Albert zaznamenali více zákazníků, než tomu bylo v minulém roce. Zvýšila se také velikost průměrného nákupního košíku zboží, které u nás zákazníci nakoupili, i celkových tržeb," sdělil ČTK mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Pokles velikonočních tržeb letos neměly ani hypermarkety Globus. "Když srovnám letošní a loňský velikonoční víkend, tak tržby byly zhruba stejné," sdělil ČTK jednatel společnosti Globus ČR Petr Vyhnálek.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky se obchodníkům před letošními Velikonocemi vyplatil větší důraz na akční cenové nabídky vybraného zboží, které přiměly zákazníky k útratám a zabránily dalšímu meziročnímu poklesu velikonočních tržeb. "Co jsem od obchodníků slyšel, tak akční ceny zabraly," podotkl Juračka.

Obchodní řetězce se letos v reklamních letácích předháněly v nabídkách slev na velikonoční sortiment, které například u drůbeže činily i 50 procent. Češi totiž v době hospodářské krize více využívají podobné akční nabídky, podle kterých si vybírají prodejny.

"Největší zájem byl tradičně o klasické velikonoční výrobky, zejména mazance, velikonoční beránky, velikonoční perníky a čerstvá vejce. Velký zájem byl také o ručně pletené pomlázky od českého dodavatele," uvedl Kytýr.

Podle mluvčí obchodního řetězce Tesco Stores ČR Evy Karasové například prodej alkoholu a surovin na pečení před velikonočními svátky ve srovnání s běžným obdobím roku vzrostl o polovinu, uzeného o 70 procent a vajec o 80 procent. "Na Velikonoce se prodalo přibližně 17 milionů vajec a 35.000 pomlázek," uvedla Karasová.

Celkové maloobchodní tržby v únoru bez sezonního očištění se meziročně snížily o 2,1 procenta, pokles tak zpomalil z lednových 4,7 procenta. Obchodníci ale i za celý letošní rok musejí počítat s poklesem maloobchodních tržeb, který by ale už neměl být tak výrazný jako loni. Shodují se na tom analytici, podle kterých spotřebitelskou poptávku v době hospodářské krize snižuje rostoucí nezaměstnanost, stagnující mzdy i horší dostupnost úvěrů.

"Za celý rok očekáváme propad maloobchodních tržeb ve stálých cenách o 1,5 procenta, což by představovalo zlepšení proti loňskému propadu o 4,3 procenta," uvedl například analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK