Firmy v kraji v prvních třech měsících roku zaměstnávaly zhruba o pět procent méně lidí. Z podniků velmi často odcházeli méně dobře placení pracovníci, proto se průměrná mzda zvýšila, aniž výdělky ve skutečnosti rostly.
"U nás odcházeli nízkopříjmoví pracovníci a zůstali ti vysokopříjmoví, průměrné mzdy se proto zvýšily. V kolektivní smlouvě máme na letošní rok průměrný pětiprocentní růst, což se nám dařilo naplnit, ale ne všichni dostali ve skutečnosti přidáno," řekl personální ředitel textilky Svitap J.H.J. Vladimír Malý.
Textilka ještě před nástupem hospodářské krize zaměstnávala až 690 lidí, nyní v závodech pracuje o 110 pracovníků méně. Firma teď najímá nové lidi hlavně na krátkodobé úvazky podle toho, kolik mají jednotlivé výrobní segmenty zakázek. Zatím se rok vyvíjí slibně.
"První pololetí vypadá velmi optimisticky. Oproti minulému roku máme víc práce. Ale ve třetím čtvrtletí budou dovolené, naši zákazníci budou méně objednávat a všechno se může změnit," dodal Malý.
V chemičce Synthesia vyplácejí mzdy podle hospodářských výsledků. Zaměstnanci mají pevnou a proměnnou složku mzdy. Některé kolektivy dostaly za první čtvrtletí odměny. Další období vedení teprve vyhodnotí. Podle personální ředitelky Jaroslavy Doležalové ale "pololetí vypadá velmi dobře".
Výdělky pracovníků v kraji patří k podprůrměrným. Horší mzdy měli jen zaměstnanci Zlínského, Olomouckého a Ústeckého kraje. V průměru si zaměstnanec v České republice za první čtvrtletí vydělal 22.748 korun hrubého měsíčně, což je meziročně o 2,2 procenta víc. Po odečtení inflace se však průměrná mzda zvýšila jen o 1,5 procenta.
Vývoj průměrných mezd v Pardubickém kraji (v Kč): I/2009 I/2010 rozdíl I/2009xI/2010 kraj 18.807 19.340 2,8 průměr ČR 22.264 22.748 2,2
zdroj:ČSÚ



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
