Celkový vývoz zboží z České republiky zaznamenal výrazný meziroční pokles vůbec poprvé. V porovnání s rokem 2008 byl vývoz nižší o 13,8 procenta (340,4 miliardy Kč) a dosáhl 2,133 bilionu Kč. Za celoročním vývojem se však podle ČSÚ skrývá odlišná dynamika vývozu v jednotlivých čtvrtletích. Meziroční pokles vývozu o 19,1 procenta v 1. čtvrtletí a o 19,4 procenta ve 2. čtvrtletí se v dalších dvou čtvrtletích postupně zmírňoval, a to na 13 procent ve 3. čtvrtletí a na 2,1 procenta ve 4. čtvrtletí.
Statistiky vývozu jednotlivých krajů ČSÚ sleduje od roku 2003, kdy Jihomoravský kraj opustilo zboží za 114,7 miliardy korun. V dalších letech se tato hodnota postupně zvyšovala. Maxima dosáhla v roce 2007. Tehdy export činil 174,2 miliardy Kč. V dalším roce vývoz zboží z kraje stagnoval a v roce 2009 dosáhl vlivem hospodářské krize poklesu na 140,8 miliardy, tedy o 19,1 procentního bodu.
Pokles nastal ve všech krajích včetně hlavního města Prahy. Největší relativní propad vývozu zaznamenal o 27,6 procentního bodu kraj Vysočina. Pokles exportu firem v Jihomoravském kraji byl mezi kraji pátý nejvyšší. Nejvíce exportují firmy ve Středočeském kraji (420,5 miliardy Kč), druhý v pořadí je Moravskoslezský kraj (220,7 miliardy Kč). Vývoz ze středních Čech je proti druhému kraji v pořadí takřka dvojnásobný. Až na dvanáctém místě je Jihomoravský kraj v přepočtu vývozu na jednoho obyvatele. Na obyvatele kraje připadá hodnota exportovaného zboží ve výši 122.000 korun, což je o 30.000 Kč méně než v roce 2008. V celkových hodnotách vývozu je kraj na pátém místě.
Co se týče struktury vyvezeného zboží, podobně jako v ostatních krajích dominují na jižní Moravě stroje a dopravní prostředky, následují polotovary a materiály a průmyslové zboží. Téměř 30 procent zboží z Jihomoravského kraje je vyváženo do Německa.
vrn snm



Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
