Finanční arbitr řeší spory mezi klienty a bankami

06.01.2003 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Klienti tuzemských bank se mohou od začátku ledna obracet se stížnostmi na bankovní transakce k finančnímu arbitrovi Otakaru Schlossbergovi.

V porovnání se soudním sporem má řízení před finančním arbitrem pro klienty výhodu: podání ani vyřízení stížnosti se nezpoplatňuje. Za nesplnění uložených povinností může arbitr uložit finanční instituci pokutu až do výše jeden milion korun. Informuje o tom Sdružení obrany spotřebitelů ČR. Hlavní náplní činnosti finančního arbitra bude rozhodování sporů mezi bankami a jejich klienty ohledně platebního styku a posuzování neúspěšně vyřízených reklamací. Jeho činnost by měla přispět k rychlejšímu vyřešení situací, kdy banka například pošle peníze na špatný účet, nebo udělá při transakci podobnou chybu.

Finanční arbitr vyřizuje stížnosti na transakce, které nejsou vyšší než 50 tisíc eur a navíc jen v případě, že půjde o spory, které se týkají tuzemského platebního styku či převodů peněz do států evropské patnáctky a dále Lichtenštejnska, Norska a Islandu. Spotřebitelé musí vždy nejprve uplatnit v bance reklamaci. Teprve pokud neuspějí, mohou se obrátit na finančního arbitra, který pro své rozhodnutí potřebuje nezbytné podklady: stížnost na banku i její odpověď.

Způsob volby arbitra i jeho zástupce, stejně jako jejich pravomoci, určuje zákon 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi. Otakara Schlossbergra, jehož navrhla Česká národní banka spolu s Bankovní asociací a Sdružením pro platební karty, zvolili poslanci jako prvního českého arbitra letos v říjnu.

Zdroj: ČTK

Autor článku

 


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ