Největší tuzemský aukční dům Aukro, který má kolem 1,8 milionu registrovaných uživatelů, za posledních dvanáct měsíců zprostředkoval prodej 11,9 milionu předmětů. To je meziročně o 30 procent obchodů více.
Další desítky tisíc Čechů nakupují na mezinárodním aukčním portálu eBay, který přesné údaje nezveřejňuje. eBay letos přišel do Česka s internetovým tržištěm, kde si zákazníci mohou koupit zboží od zahraničních i tuzemských prodejců za pevnou cenu, internetové aukce s přihazováním ale provozuje jen v zahraničí, nejblíže v sousedním Německu nebo Rakousku. Další tuzemské internetové aukce jako iKup nebo Odklepnuto se dosud příliš neprosadily.
Podle šéfredaktora odborného serveru Lupa Patricka Zandla internetovým aukcím nahrává ekonomická krize a snaha lidí nakoupit za co nejnižší cenu. "Překážkou je určitá přetrvávající nedůvěra k použitému zboží, reklamacím a nevymahatelnost práva v ČR," dodal.
Aukro podle provozního ředitele Davida Vychytila v poslední době sleduje přesun nakupujících z klasických aukcí k nákupům za pevnou cenu. Důvodem je příchod velkého množství profesionálních obchodníků i neochota kupujících čekat do konce aukce. Aukro tak začíná více konkurovat klasickým internetovým obchodníkům, jako je Mall, Kasa nebo Alza.cz.
Nejvíce se v internetových aukcích stabilně prodává oblečení a doplňky, díly a příslušenství k automobilům, sběratelské předměty, starožitnosti a umění, počítače, elektronika a dětské zboží. Na tuzemských aukcích ale lze pořídit i automobily, lodě, domy nebo kuriozity typu sbírky vylisovaných čtyřlístků.
Nejoblíbenější platební metodou u aukcí i internetových obchodníků v Česku je dobírka. Tu se obchodníci snaží nahradit zaváděním různých platebních systémů, jako je Platon u Aukra nebo PaySec.
Podle průzkumu společnosti Kasa holdují Češi internetovému nakupování nejvíce mezi obyvateli zemí visegrádské čtyřky. Na internetu někdy nakoupilo 81 procent Čechů, 76 procent Slováků, 69 procent Poláků a dvě třetiny Maďarů. Zatímco Poláci si myslí, že nakupování na internetu je riskantní a složité, Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než v klasických obchodech a zabere méně času. "Ceny internetových obchodů v ČR plošně klesat nebudou, protože již dnes se v oboru pracuje s maržemi v řádu jednotek procent. Z hlediska rozšiřování sortimentu tam však existuje značný prostor," uvedla marketingová ředitelka Kasy Jitka Součková.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
