Novela napravuje ustanovení, které se do zákona dostalo letos na jaře. Poslanci do něj vložili kromě jiného povinnost firem předkládat seznam svých společníků. V případě akciových společností pak smělo jít jen o firmy s akciemi na jméno, které by musely předkládat aktuální seznam svých akcionářů. Mělo to přinést průhlednější zadávání zakázek. Ve skutečnosti však zavedlo překážku pro akciové společnosti s anonymními akciemi na majitele, respektive doručitele.
Vyvolalo to proto nesouhlas velkých firem, které se proti této změně začaly bouřit. Šlo například o ČEZ nebo Komerční banku. Některé firmy již proto začaly měnit své akcie do formy znějící na majitele.
Omezující ustanovení, které se týká vlastníků, nabývá účinnost 15. září. Ministr vnitra Radek John dnes pohrozil opozici, že veškeré škody, které zpožděním vzniknou, jdou na její vrub. "Všechny peníze vám budou napočítány," vmetl do levicových lavic.
Úřadující šéf ČSSD Bohuslav Sobotka prohlásil, že návrh představuje návrat k horšímu legislativnímu stavu a ke korupčnějšímu prostředí. Obvinil premiéra Petra Nečase (ODS), že jím vedená vláda naopak tímto návrhem v zákoně o veřejných zakázkách podporuje prokorupční prvky. ČSSD naproti tomu preferuje svůj návrh na zrušení anonymních akcií na majitele.
Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV) podotkl, že není šťastné když se v současné době brání velkým firmám v přístupu k zakázkám. Na adresu výtek opozice řekl, že současný zákon je sice špatný, ale velkou novelu není možné připravit během několika týdnů.
Projednávaná novela také ruší další povinnost uchazečů. Zájemci o zakázky už by neměli předkládat seznam zaměstnanců nebo členů statutárních orgánů, kteří v posledních třech letech pracovali u zadavatele a byli v pozici s rozhodovací pravomocí pro rozhodování o veřejných zakázkách. Předkladatelky zákona to zdůvodňují tím, že uchazeč předložením tohoto seznamu prostě splní svou povinnost. I kdyby se na něm nějaké takové osoby vyskytly, nebude mít zadavatel stejně možnost tyto informace proti uchazeči použít.



				
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					