Česká národní banka se navíc obává, že některé z unijních návrhů omezují rozpočtové pravomoci jednotlivých zemí.
"ČNB nepodporuje přenos pravomocí na nové dohledové orgány na evropské úrovni bez převzetí i odpovědnosti, který zůstává na národní úrovni a omezuje se nezávislost národních dohledů," uvedl Holman.
ČNB se tak podle Holmana bude snažit omezit nežádoucí intervence nových evropských dohledových orgánů. Bude také obhajovat základní principy, kterými jsou nezávislost dohledových orgánů a nerozdělení pravomoci od odpovědnosti.
Navíc uvažovaná opaření, jako je harmonizace pojištění vkladů na evropské úrovni nebo zdanění finančních institucí a zavádění poplatků, nesmí narušovat rozpočtovou suverenitu jednotlivých států, upozornil Holman.
Základ dnes definitivně schválené podoby unijního finančního dohledu, která by měla začít fungovat již od počátku příštího roku, mají tvořit čtyři nové instituce. Tři z nich budou dohlížet na banky, pojišťovny a finanční trhy. Čtvrtá bude sledovat vznik případných rizik v členských státech EU pro celou unijní ekonomiku.
Česku od začátku jednání vadilo, že nové dohledové orgány by mohly zasahovat do chodu jednotlivých finančních institucí a jejich slovo by bylo větší než slovo národních regulátorů. Nakonec ale s reformou dohledu souhlasilo, protože v odporu vůči ní zůstalo osamocené a nemělo šanci schválení návrhu zabránit.
Konečná dohoda počítá s tím, že národní regulátor bude schopný zvrátit rozhodnutí unijního regulátora v případě, že unijní verdikt bude mít důsledky pro národní rozpočet.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					